|
|
|
|---|---|
|
precis innan midsommar, idag. så åker jag 4 mil från min stad. när jag startar bilen får jag upp en gul motorlampa, i färddatorn också. detta betydde enligt instruktionsboken: motorfel, reducerad motoreffekt. vilket var sjukt reducerat. jag kunde knappt köra 30 i uppförsbacke. bilen accelererade verkligen inte. så jag körde en bit, tills den inte ville så mycket mer. till slut gick den bara i runt 20. så jag fick bärga den till m-bilar i eskilstuna. och dem lär ju knappast titta på den innan måndag. har ni erfarenheter av liknande problem på e90? dela med er! | |
|
Trist. Samma sak hände med vår tidigare 325i -08. Bilen var fullpackad och vi var på väg till Åre när det hände. Vi lyckades köra 3-4 mil till närmaste BMW-verkstad där de kunde konstatera att det var (högtrycks-)bränslepumpen som slutat fungera som den skulle. Under tiden fixade de fram en E61 som lånebil så vår resa kunde fortsätta efter några timmar. Allt detta gick givetvis på garantin eftersom bilen var knappt ett år och hade gått ca 800 mil. Jag är lite dåligt påläst på 320i så jag vet inte om även den har direktinsprutning liknande den som sexorna fick i slutet av -07. "BMW six appeal" |
|
|
Fick också upp den varningen i vintras då bilen bröt ihop av sträng kyla. Den gången var det elektroniska gasspjället som larmade men troligtvis berodde det på att batteriet hade för dålig kraft vid starttillfället (-25 grader). Nu är det ju sommar så det lär väl knappast vara samma fel såvida inte ditt batteri börjar bli dåligt? Det hände ju oss båda vid starten. MVH Claes |
|
|
helt sjukt! är det såhär mycket problem på e90? fan vad tråkigt, e90 är ju relativt ny också. som tur har bilen inte träffat 10k mil, så vagnskadan gäller fortfarande hos försäkringen. förhoppnignsvis kan de felsöka bilen på måndag. |
|
| Bengalsimon: du menar att du fortfarande har motorskadeförsäkring. Alla bilar som är helförsäkrade har vagnskadeförsäkring oavsett miltal. | |
|
Sevak: jo, precis. motorskadeförsäkring. tack för rättelsen, kunde blivit lite fel där annars, hehe :) men det låter ju som ett fel som borde täckas av detta, ellerhur? |
|
| Jag tycker inte det är så mycket problem med E90, utan det är väl snarare så att många fel beror på hur bilen behandlas och används. Plågas bilen för att utföra saker som den inte är konstruerad för sliter det hårt på komponenterna. Var det inte du som skrev hur du gillar att åka och slira runt ("bränna gummi")? | |
| Att kraften reducears ör för att motorn inte ska skadas pga någonting står inte rätt till i systemet. Det behover inte vara motorrelaterad bara för att motorlampan lyser. Det kan exempelvis vara gasspjällen som låst sig. Det felet hade många E90 under den kalla vintern då gaspjällen som är elektroniskt låste sig pga kylan. | |
|
Chris87: nej, jag skrev att jag undrade vad det har för konsekvenser, inte att jag gör det. jag undrar vad det är för fel bara. |
|
|
bengalsimon// Lämna in den för felsökning på BMW. Oftast är det så att problemet åtgärdar sig själv men systemet varnar i alla fall för att man ska veta vad som har hänt och det gör du via felsökning. |
|
| Grodan: jag måste göra det. annars vill nog inte försäkringen stå för bilbärgningen. men på måndag ska jag ringa bmw. bilen står ju ändå där, och de har ju ändå nycklarna, lol. | |
|
nu har bmw efter flera timmars felsökning sagt att det heter (tror det stavas) excenter accelerator sensor. tydligen något som sitter i motorn som styr kammen och andra driv. jag har ingen aning om vad det är. men det låter ju som något som täcks av försäkringen. bmw själva säger ca 11 000 inkl felsökningen. själva enheten kostar 4-5000. och bilen måste kodas om. men det låter ju som elektronik, eller motorkomponenter. så det blir att avvakta på försäkringsbolaget :) |
|
| något som heter excenter axel ska vara sönder. | |
|
Den här då: Länk Hur lyckas man köra av den? |
|
|
ingen aning. han på verkstaden sa att inget i motorn verkade sönder utom den. jag har ingen aning om vad som hände, startade bilen och så var den sådär. men när han öppnade motorn idag var tydligen en fjäder också sönder. men det borde vara fixat imorgon. märkligt, märkligt fel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.