|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Min bmw har på sistone krånglat när det gäller tempen. Den har gått upp, på väg att kokat ca, 5 gånger till och från. Imorse så börja den läcka kylarvätska från pumpen. Plockade isär allting, och bytte den stackars lilla vattenpumpen. Nu är allt ihop, fyllde på kylarvätska, till strecket, startade den, och tempen, gick upp till mitten strecket, stannade där en stund, sen började den sticka mot rött. Och kom fram till meddelandet om överhettning. Den översta slangen är snuskigt varm, medans den nedersta är ytterst lite varm, knappt. Skruvade loss plastskruven som sitter vid kylaren, det kommer bara het luft (mycket) . Gjort så till och från, men inget händer, den vill bara koka. Finns det någon som kan förklara hur jag på bästa sätt luftar kylsystemet? Eller vad som kan ha gått sönder eller vad det kan vara? Tillägg- Pumpen var trasig på så sätt att hela hjulet längst in hade lossnat från axeln. vad jag sett så finns det bara en luftskruv, och det är den av plast som sitter mellan expansionskärlet och kylaren. Desperat behov av hjälp! Tack sålänge! | |
|
Hej! Om jag kommer ihåg rätt, ska man helst lyfta hela bilen i framkant så att motorn lutar när man fyller på vattnet, på detta sätt minskas luftfickorna i kylsystemet. Ha luftskruven öppen när du fyller på. Janne |
|
|
Tack för svaret, fixade det, kom på att det kan vara bra med tryck i systemet. blåste i expansionskärlet tills vattnet inte försvann längre. Sen vart det prima! Tack ändå! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.