|
|
|
|---|---|
|
Hej Gott folk, Har precis påbörjat demonetering av vevhusventilationen, och byte av slangar , dock har jag stött på ett litet problem, tycker det är så jxxxxx trångt om utrymme, så min fråga är om man bör/skall demontera ner insugningsrören för att komma åt?, ser bara en torxskruv, och det skall vara två, på vevhusventilationen, ps: följer guiden som finns i mekartips, och blir lite tveksam om man skall ta bort insugningsrören. :-(( Länk Vore tacksam om ngn kunde ge mig lite klararare besked. | |
|
Hej! Har ganska nyligen bytt på min 530 -01. Du kan ringa mig så ska jag försöka hjälpa dig! 0709 58 98 50 Janne |
|
|
Jag lät insuget sitta kvar, det är trångt men gick bra. //Magnus |
|
|
Tack Janne för din hjälp, och Tack Magnus för din info Undrar hur ni fick av torxen som sitter under cyklonen?, den uppe har jag fått av men den nere verkar vara impossible.... har ni ngn special verktyg till den där nere man får jag inte in mycket mer än torx hylsan, och sedan ska jag ha på adapter och det är det inte tal om... |
|
|
lite bilder Länk Länk Länk |
|
|
Oljestickans rör ska ju ändå bort för rengöring (viktigt) så den kan du lyfta ur, gör bara rent där den går in i oljetråget först samt täck igen hålet när oljestickan är borta. kopplingsboxen för kablaget som också är i vägen går att lossa samt vika ut för att komma åt bättre. insuget behöver inta tas bort. FAF |
|
|
Har för mig att man kommer åt lite bättre om man tar bort gasspjället och oljesticken. Kommer nog åt den andra skruven till "tryckventilen" då. Janne |
|
|
Tack så mycket för infon, Ska "meca" vidare efter midsommar, när jag fått tag i en LED mejsel, eller som vissa säger böjbar, innan dess så får jag inte av den sista skriven som sitter under cyklonen. Trevlig midsommar på er grabbar!! :-))) Tack allesaman ännu en gång. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tar du bort spjällhuset och lossar fler kablar så du kan dra undan kopplingsboxen så kommer du åt med en lite hylsnyckel. Tänk bara på att vara "vinkelrät" med den nedre torxen för annars riskerar du att "runddra" torxen och då har du lite att göra :) När jag sedan skulle dit med cyklonen och sätta på slangarna märkte jag att det gick lättare om jag satte tillbaka spjällhuset. Kändes som om det blev ett "mothåll" då. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Precis som ni säger, man måste ta bort spjällhuset, när det är borta så är det en helt annan historia. Har demonerat ner allt och har monterat in den nya, samt alla slangar. Väntar bara på olje röret, bmw hade ingen i lager, dom skulle beställa. Jag betalade 1384:- för ny cyklon(Vinter) samt alla nya slangar, och det är ok tycker jag. Passade även på att rengöra spjällhuset när den ändå var urmonterad, var lite skit på den. Tack ännu för all hjälp. :)))) |
|
|
Lyfter en gammal tråd: Har precis bytt på min X5:a o de var trångt!!! Men inge svårt, tar man de lungt o metodiskt så går de bra(de tar tid bara). Var ingen snygg syn när jag plockade isär de gamla huset, att de fryser är inte svårt o förstå!! Olje byte ofta o inget tjafs med longlife, vansinne o köra 2500mil på samma olja!!! "en gentleman reser aldrig med mindre än tolv cylindrar framför sig.." Mvh Jocke W |
|
| Bytte på min förra 525 i vintras. Inga problem om man tar bort spjällhuset. Sedan kan man ju knipsa vissa slangar finns ingen anledning att demontera snyggt om dom ändå ska bytas. Glöm inte oljereturen, röret görs rent noggrant eller byts! Det är viktigast i hela processen !!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.