|
|
|
|---|---|
|
En kollega till mig klagade på att hennes 320D touring var vinglig på vägen. "-Man får sitta och passa hela tiden". Eftersom jag har en likadan bil med samma utrustning avseende chassi/hjul (dynamic-pkt med 225/45-17) så ville hon att jag skulle provköra. Direkt när jag vred på ratten vid stillastående kändes styrningen klart trögare än min och i fart var den mycket riktigt vinglig, den liksom ålar sig som om man har på tok för lite luft i däcken. (Däcktrycket är kontrollerat) I jämförelse med min bil är det två helt skilda världar. Min bil går stabilt och svarar även på små rattrörelser. Visst, lite spårkänslig som de flesta BMW men inte vinglig. Vi kunde konstatera att vi har olika däckuppsättningar. Jag kör på Continental SportContact och min kollega kör på Bridgestone. Dessa däck satt på bilarna när de levererades. En trevlig bieffekt är ju att den går betydligt mjukare över skarvar, gatsten m.m. I övrigt var det ingen rolig upplevelse. Är det någon som känner igen detta? | |
|
Om det är Bridgestone RE050 så ligger problemet nästan garanterat där. Min bil var i stort sett trafikfarlig med de däcken på. Kunde inte överhuvudtaget släppa ratten, det var fara för liv och hälsa att peta på stereon. Bytte däck till 18" (en tum större) icke RFT och alla problem försvann. Bilen blev spårstabil, fick bättre komfort och blev mycket tystare. Steg 1 är alltså att prova med några andra däck. Antingen dina eller kanske vinterdäcken? ------- //Lövet |
|
| Intressant. Jag skall höra efter vilken beteckning däcken har. Jag sa också att med största säkerhet beror det på däcken. Mitt förslag var att hon skulle begära att få andra däck monterade av BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.