AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.732

Köpa ny bil. Nya SAAB 95 eller 320d EfficientDynamics?

va
16
valter68
520i 2009
Funderar på att byta min 520i ´08 mot en 320d ED eller en SAAB 95 diesel. Jag menar ny modellen. Har beslutsångest. BMW-n är roligare att köra, men SAAB-en är vacker och har hur mycket finesser som helst. Priset skiljer ca 20000:- till BMW´s fördel, men hur är det med andrahandsvärdet om 3-4 år? SAAB-en blir också dyrare i drift med vägskatt och service, vilket inte kostar något på BMW-n under tiden jag äger bilen.
Har en svartmetallic 320d på g, med lite extrautrustning, men lägger man ca 20000 till så får man en nästan maxad SAAB.
Hur skulle ni göra?

Mvh/ Valter
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag skulle nog väntat in Saaben ett par månader för att kolla ev. barnsjukdomar. Men visst är Saaben intressant!!
Bör finnas en del nya 9-5 till salu okt-nov. Och det gäller väl att prova den ordentligt!

Byta upp sig? Till vad då?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alla åker 3-serie. Ingen åker ng9-5. Vill du göra ett spännande val, köp 9-5.

-------
//Lövet
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Spännande, inte minst när det kommer till andrahandsvärdet. Nu har jag aldrig varit något SAAB-fan, men jag hade aldrig vågat investera några privata pengar i en SAAB i 300.000 kr klassen idag. Är det fråga om en tjänstebil för anställd kan det kanske vara ett roligt val om man gillar bilen

BMW CS #5139
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kanske sista chansen att köpa en ny 9-5? Såg i papprena hos en handlare att alla bensinare kan utrustas med fyrhjulsdrift och den utmärkta diffen bak (E-LSD)!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du kan få restvärdet garanterat av Saabhandlaren. De exakta nivåerna är inte klara än dock. Klart är dock att sveriges alla Saabhandlare tar en ganska stor risk. Men om de inte gjort det så skulle Saab antagligen inte sälja några 9-5or alls. Vet dock inte om det bara gäller för tjänstebilar. (Vilket iofs är runt 70% av försäljningen ändå)

-------
//Lövet
va
16
valter68
520i 2009
Bilen ska ej köpas som tjänstebil. Jag byter inte för att jag måste, utan för att jag älskar nya prylar och ny teknik. Har provkört både 320d ED, som jag fick låna över natten så det blev många mil, och nya 95 med 160hästars diesel. BMW är ju rolig att köra, rapp och pigg på alla sätt. Men, den har inte så mycket finesser, och ser lite "tråkig" ut invändigt, i synnerhet om jag jämför med SAAB-en. 320-an var väldigt tom långt ner i vavtalet, det hände absolut inget runt 1000-1300 varv. Sen kom det där härliga vridet. SAAB-en går som en bensinmotor, tvekar inte någon gång. Inredningen, stolarna, finesserna tar nog en stund innan jag tröttnar på, men å andra sidan saknades det där extra trycket i gasresponsen.
Tänker jag bara med plånboken så är det BMW, tänker jag med "tekniknörd reptil hjärnan" så är det SAAB som gäller.
Så frågan är om det är värt de extra slantarna att köra SAAB, eller finns det en risk att man låter plånboken bestämma och är lite missnöjd med sitt val efteråt, och tänker "jag skulle tagit SAAB-en iaf".
En annan variant är att behålla 520-an och inte tänka på att byta bil.... men gud vad tråkigt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du bara tänker med plånboken så ska du behålla din nuvarande bil. Det är värdeminskningen som kostar, inte någon deciliter upp eller ner i förbrukning, eller några tusenlappar om året i skatt.

Köp den bil du verkligen vill ha och det verkar i det här fallet vara Saaben.

-------
//Lövet
va
16
valter68
520i 2009
Du är en klok man Lövet, och jag är kanske för impulsiv. Du har ju helt rätt i att om plånboken styr så blir det 520.
Jag får grubbla över midsommarhelgen på detta.
va
16
valter68
520i 2009
Men om man återgår till värdeminskningen då? Vad ser du i din kristallkula?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att det efter 3 års ägande summerat kanske skiljer kanske en tusenlapp i månaden extra för att ha åkt Saab 9-5 istället för 320dED. Om det är värt det är det bara du som kan svara på.

Totalkostnaden bara för värdeminskningen lär hamna runt 4-5 tusen i månaden så någon enstaka tusing för att åka bilen man vill känns rimligt.

-------
//Lövet
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
En viktig faktor i den ekonomiska kalkylen är ju hur det utvecklar sig för Saab. Och just tveksamheten kring Saab och den framtida överlevnaden gör nog att många väljer nåt annat istället.
Personligen skulle jag nog resonerat som J.L. Skulle aldrig våga investera 300.000+ av egna pengar i en Saab.
I sammanhanget är BMW en miljonbil, medan SAAB knappt tillverkar 3% av den volymen. En udda bil kan mkt väl ha ett bättre andrahandsvärde, men risken är högre. Jag tycker du skall stödja svensk industri.
va
16
valter68
520i 2009
Har provkört Saaben 3 ggr nu, och den där riktiga wow-känslan är borta. Bilen var helt fantastisk vid första provkörningen, men sen har man liksom vant sig vid finesserna. Nu känns den bara onödigt stor.
Har varit hos BMW också, fått min bil värderad. De har två st 320d ED i hallen som jag är/var intresserad av. Båda är sänkta 15k. Men de vägrar sänka en krona till. Samtidigt så finns motsvarande bil i Göteborg med mer utrustning där rabatten ligger på 55k.
Jag blir lite putt när de så kategorisk säger blankt nej. Hade han sagt OK, du får 5000 till i rabatt så hade jag antagligen skrivit på. 15000 rabatt på en bil för 360000:- är inte nog för att få mig att greppa pennan.
Som tur är så är jag inte i behov av ett byte, men man vill gärna prova något nytt. Nu blir det nog inte så....
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Rabatten kanske hänger ihop med hur de värderade din bil?
Buspelle
Har aldrig gillat Saab och skulle säga att det sannolikt är ett riktigt högriskprojekt att köpa ny Saab idag. Med en 320d får du ett lugnt, tryggt och säkert bilägande.
va
16
valter68
520i 2009
Rabatten var avdragen på lappen vid bilen, så den var inte "personlig" just för mig.
Jag kan ta en diskussion där jag blir överbevisad om att priset är helt rätt, men inte att bara kategoriskt bli upplyst om att det här är som gäller, varsågod och skölj!
Dessutom hittade jag ett lackfel på bilen, som en av försäljarna hade lite svårt att förstå hur det kunde passera kvalitetskontrollen på fabriken. Han trodde bilen var omlackad i Sverige, vi hittade dock ingen dokumentation om det. Den främre biten av vänster tröskel satt också lös. Min tanke med min prutning var att när jag säljer bilen om ca 3 år så kommer köparen att vilja veta varför bilen är omlackad. Nej, den är inte det säger jag då, men inte ens jag skulle tro på den historien. Jag kommer alltså att stå där med en bil som är "misstänkt" omlackad, utan att jag kan bevisa motsatsen. Att BMW inte har antecknat en omlackering är inte per automatik garanti för att bilen är orörd. Och varför skulle främre delen av tröskeln sitta lös just vid den skärmen?
Egentligen så vill jag inte ha bilen längre, men är förvånad över att vissa säljare tror de är Guds gåva till alla bilälskare, och inte förstår att jag kan åka 30 mil för att byta bil....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.