AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.012

Biltemas motorolja -produktnyheter

Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Det har länge varit en del snack om biltemas oljor, men nu verkar de ha kommit med några nyheter, bla en som skall uppfylla GM specen.

Finns oxå en 0W-30, vilken BMW märkesverkstäder rekommenderar. Det intressanta är att den har samma klass, SL, som bmw oljorna men det står inget specifikt om att den uppfyller någon specifik spec, vilket det gör på den andra.

Diskussionen tidigare har ju varit olja som olja, men det kanske inte är så enkelt?. Någon som testat de nya produkterna? Vore ju riktigt bra om biltema släååer en BMW LL-01 eller -04 olja.

Länk
Ras.mus
Ja, jag har också varit inne och tittat på dessa. Enligt instruktionsboken ska man använde minst API SH vilket är en ganska gammal klassning. Idag gäller API SM tydligen, SL innan dess och SJ innan dess.

Frågan jag ställer är då, är denna SM helt ok att använda i en X5 3.0 2004? Den jag tänker på är biltemas helsyntetiska för Sabb mm. Den har klassningen API SM/CF vilket jag tolkar som den bästa. Är jag fel ute? De har 3-4 stycken 5w-30 oljor nämligen.

"Helsyntetisk motorolja 5W–30, Longlife Helsyntetisk motorolja främst avsedd för Saab, samt Opel och övriga GM. Passar lätta fordon med eller utan turbo. Ger bra startbarhet vid låga temperaturer. Bra slitageskydd, vilket förlänger motorns livslängd. Möter följande specifikationer: GM-LL-A-025, GM-LL-B-025, ACEA A3/B3/B4, API SM/CF. "
Ras.mus
Verkligen ingen som vet något om biltemas nyare oljor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.