AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.226

E39 '98 svårstartad då ej kall *ljudinspelning finns*

1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Hej alla sommarglada BMW-fans

Jag har startproblem. Bilen har alltid startat fast det kan ta en stund innan den gör det. Jag vrider om nyckeln och det klickar och startmotorn verkar jobba. Den startar dock ej alltid vid första försöket. Jag kanske håller kvar tändningen i några sekunder.

Felet verkar främst förekomma då bilen inte är kall, utan lätt varm/varm. T.ex. idag då det är +24 grader och jag skulle åka hem vid 17-tiden var den svårstartad.

Det låter som på wav-ljudfilen (1.73 MB)

Länk

Bilen tar ett tag innan den tänder eller vad man kallar det. Ibland släpper jag tändningsnyckeln för att ta paus och göra nytt försök, då kan den ha fått tillräckligt fart för att sega sig igång, fast jag trodde den inte var igång alls. Det är alltså inte frågan om någon direktigångsättning då. Utan tar någon sekund eller två eller tre att nå 1000 varv för att därefter plana ut kring de 700.

Vad kan det vara på tok?

Tacksam för tips!
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
1 up har du gjort en feldiagnos på bilen. kan va vev eller kam axelgivare som spökar. eller dåligt batteri kanske.

schnellfahrer jaegerwagen
the force is with mee
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Är inte så värst bevandrad i insprutningslära, men låter som kallstartsgivare/ventil.
Hade ett liknande fel på en King Cab en gång.

Stillaman
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Gissar som mika på vev- eller kamaxelgivare.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.