AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.336

Säljaren vägrar betala fordonsskatten.

Sida 2 av 2
Att inte vara informerad funkar inte att skylla på då man helt enkelt är skyldig att kontrollera att skatten är betald, fordonet besiktigat, påställt och försäkrat innan man använder det.

Mu
616
Mustang

540iat -94
Hur kom det sig att inbetalningskortet kom till dig?
Ni
85
Nimbus
F22 M240i -17
För att den förra ägaren postade det till mig utan att säga något, stod hans namn på det.

Jag kommer köra med bilen och låta förra ägaren åka på smällen, rätt skall vara rätt.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Hade samma problem med en Lexus som vi köpte.. Förra ägarn tyckte vi skulle betala. Jag skickade bara länken och texten från transportstyrelsens hemsida till honom och påtalade att för min del så fickl det gärna dra ut på tiden om han vill slåss mot myndigheterna.

När jag talade med transportsstyrelsen så sa det att detta var mycket vanligt och att de skulle göra noteringen att bilen bytt ägare. Således så menade de att polisen inte skulle bötfälla mig eftersom det var en pågående indrivningsprocess på förra ägaren, inte nuvarande.

Om det var rätt eller inte har jag ingen aning om, för förra ägarn insåg att ska man slåss mot myndigheter så gäller det att ha rätt (vilket han inte hade).

Skicka denna text till säljarn.
Länk Ägarbyte

Om ett ägarbyte skulle ske den månaden då skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara betald.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Roffa1,
"Har bilen körförbud så saknas automatiskt gällande trafikförsäkring, händer det en olycka med typ invaliditet, så kommer skadeståndet i din brevlåda. Kan sluta med ekonomisk ruin."

Är du säkert på detta?

Tex en bil som är påställd men som inte besiktats i tid skulle sakna all form av försäkring?

Jag har tex en bil som inte är besiktad på ett par år men att teckna försäkring är inga problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.