|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, köpte en bil den 10e juni, bilens regnr slutar 3 och såldedes skall den som ägde bilden den 1a juni, dvs säljaren, betala skatten. Men han envisas med att skicka tillbaka inbetalningskortet som jag retunerade till honom. Det står hans bolags namn på pappret, skall jag låtsas att det regnar? | |
|
Jag talade med Transportstyrelsen idag angående ett liknande ärende. Det är inget tvivel om att den som är ägare den 1:e i betalningsmånaden är betalningsskyldig. Om han inte betaler är det dock du som drabbas av förbud att använda fordonet. |
|
| Jo men hur löser jag situationen att det är han som skall betala, det låter ju inte klokt att jag inte skall kunna använda bilen för att han vägrar betala när han är betalningsskyldig? | |
|
Det är nästan ett momen 22 i detta, det är som det beskrivs i tidigare inlägg att det är säljaren som ska betala men du som drabbas av körföbud. Jag drabbades av något liknande när jag köpte 740, jag fick ett brev från transportstyrelsen där dom meddelade att bilen inte fick användas pga obetald skatt. Om du inte är beroende av bilen så kan du bara avvakta när beskedet om körförbud kommer för Transportstyrelsen har då skickat en påminnelse till förre ägaren och om den inte betalas så skickar dom det vidare till Kronofogden och körförbudet upphävs när Kronofogden drivit in det. Detta fungerar bara om inte säljaren redan finns hos KF (ring och kolla) i mitt fall låg det redan en massa annat så jag hadde inget annat alternativ än att betala in skatten. Finns säljaren inte hos KF så räcker det säkert med att du upplyser denna om vad som händer om han inte betalar... indrivningsavgifter osv |
|
| Gör det skillnad om bilen stod registrerad på ett företag? | |
| Jag använder bilen i princip dagligen bör tilläggas. | |
|
Jag vet ej om det är någon skillnad på om bilen ägdes av en firma men tror inte att det bör påverka hanteringen från Transportstyrelsen. Om jag vore du skulle jag efter en koll hos KF meddela säljaren att du har tillgång till annan bil (en liten vit lögn skadar säkert inte i sådan här fall) och att du inte tänker betala skatten utan låta det gå till KF, avvakta sedan tills du får besked från TS och om du har möjlighet gärna någon dag till och sen kolla med TS om skatten är betald och är den inte det så får du nog tyvärr bita i det sura äpplet och betala skatten. |
|
|
Vad står det i köpeavtalet? Har man inte avtalat om annat så är det ju som sagt ägaren till bilen den 1:a juni som ska betala skatten. Sker inte detta så driver TS in skatten via KFM och detta går inte att överklaga. Har man dock avtalat om att köparen ska betala skatten så lär företaget betala skatten till slut och sedan skicka en faktura på beloppet som dom sedan driver in i sin tur. Kan bli klart mycket dyrare än att betala skatten direkt. Så köpeavtalet är nyckel till problemet. |
|
| Står inget i köpeavtalet om skatten. | |
|
Då håller du antingen ut och slipper skatten eller så betalar du den får att slippa krångel. Kanske en mellanväg genom att erbjuda dig att betala halva skatten? |
|
| Egentligen borde de göra om systemet så att den som står som ägare när skatten är förfallen till betalning också blev ansvarig för den, nu blir det en del tjafs om detta. | |
| Det är en principsak, summan pengar är inte problemet, suck vad trött man blir på att det alltid skall vara så att man måste betala för att slippa krångel. | |
|
Gör en kreditupplysning på förra ägaren. Finns det inget hos KFM så lär han/hon/företaget med största sannolikhet betala när kravet från KFM kommer. Du behöver inte kontakta säljaren eller KFM. Poletten trillar ner så småning om ska du se. |
|
|
Har varit med om samma ska två gånger! Jag vägrade betala då det är princip sak för mig, bägge gångerna hamnade ärendena på kronofogden med straffavgift på 500:- och hot om betalanmärkning, då behagade föregående ägarna betala in pengarna! Jag använde bilen dagligen under tiden! M3 E30Länk |
|
|
"...jag använde bilen dagligen under tiden!" Fast böterna för att köra en bil med körförbud hamnar i din brevlåda. ------- //Lövet |
|
Roffa1 |
Har bilen körförbud så saknas automatiskt gällande trafikförsäkring, händer det en olycka med typ invaliditet, så kommer skadeståndet i din brevlåda. Kan sluta med ekonomisk ruin. |
|
Icke! Är bilen försäkrad så är den. Försäkringen tar inte hänsyn till om skatten är betald eller ej utan den gäller ändå. Det värsta som kan hända med en oskattad bil är att man kan bli stoppad av polisen. Det är om bilen är avställd som det kan bli svettigt om man kör på någon/något. Då går Trafikförsäkringsföreningen in och betalar och skickar sedan en fin faktura. Är bilen påställd men amn saknar trafikförsäkring går Trafikförsäkringsföreningen in och försäkrar din bil med en självrisk på 10% avprisbasbeloppet. Dagspremien ligger en bit örver 110kr numera vill jag minnas. |
|
Roffa1 |
Körförbud innebär generellt att ett motorfordon inte får framföras på allmän väg. Ett motorfordon beläggs i Sverige med körförbud om: Fordonet vid en kontrollbesiktning eller vid en poliskontroll (kallas ibland "flygande besiktning") är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten. Det måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation. Fordonet inte besiktas i tid. Det får då automatiskt körförbud. Fordonet får bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och därefter kortast lämpliga väg till en besiktningsstation. "Fordonsskatten inte betalas i tid. Automatiskt körförbud inträder då" Förr fanns i Sverige en regel om att man hade rätt att provköra fordonet innan besiktningen. Denna regel gäller inte längre. Att provköra ett fordon med körförbud kan leda till 1500 kronor i böter om det är uppenbart att föraren inte är på kortast väg till en besiktningsstation. |
|
Förvisso är det så att skattemärket är borttaget så risken att bli upptäckt är minimal, vidare så går det tydligen riktigt fort, 1v, innan en påminnelse skickas ut och ärendet lämnas vidare till kronofogden. Frågan är helt enkelt hur länge man vågar köra med bilen oskattad? Hittade följande: Länk Vägtrafikskattelag (2006:227) 6 kap. Effekter av att skatt inte har betalats Förbud att använda fordon på grund av att skatt inte har betalats 1 § Ett skattepliktigt fordon får inte användas, om fordonsskatten inte har betalats inom den tid som har bestämts enligt denna lag. Användningsförbudet gäller till dess skatten har betalats. Fordonet får dock användas, om det är fråga om 1. skatt som avser tid före det närmast föregående skatteåret, 2. skatt som en tidigare ägare av fordonet är skyldig att betala och som har fastställts genom beslut om efterbeskattning enligt 4 kap. 6 § eller avser ytterligare skatt som har beslutats efter ägarbytet, eller 3. skatt för vilken anstånd med betalningen gäller. Om det finns särskilda skäl, skall Skatteverket medge att ett visst fordon får användas trots bestämmelserna i första stycket. 2 § Om ett fordon har sålts vid en exekutiv försäljning eller av ett konkursbo, får det användas av den nya ägaren även om fordonsskatt, som en tidigare ägare är skattskyldig för, inte har betalats. Detsamma gäller för fordon som tillhör ett konkursbo i fråga om skatt som konkursgäldenären eller en tidigare ägare är skattskyldig för. Användning av fordon trots att skatt inte har betalats Omhändertagande av registreringsskyltar 3 § Om ett fordon används i strid mot 1 § och två månader har gått från den dag, då den skatt som har föranlett användningsförbudet senast skulle ha betalats, skall polisen ta hand om fordonets registreringsskyltar. Polisen skall ta hand om registreringsskyltarna även på ett avställt fordon, om förutsättningarna för en sådan åtgärd skulle ha förelegat enligt första stycket, om fordonet hade varit skattepliktigt. Den polis som har tagit hand om fordonets registreringsskyltar får medge att fordonet förs till närmaste lämpliga avlastningsplats eller uppställningsplats. Ansvarsbestämmelser 4 § En fordonsägare som uppsåtligen eller av oaktsamhet använder fordonet eller låter det användas i strid mot 1 § sedan fordonets registreringsskyltar har tagits om hand enligt 3 §, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Första stycket gäller även när ett avställt fordon används, om fordonets registreringsskyltar har tagits om hand enligt 3 §, och användningsförbud skulle ha gällt för fordonet enligt 1 §, om fordonet hade varit skattepliktigt. En fordonsägare som uppsåtligen eller av oaktsamhet använder fordonet eller låter det användas på något annat sätt i strid mot 1 § döms till penningböter. 5 § Den som uppsåtligen använder någon annans fordon utan lov döms i ägarens ställe enligt 4 §. Detsamma gäller den som innehar fordonet med nyttjanderätt och har befogenhet att bestämma om förare av fordonet eller anlitar någon annan förare än den ägaren utsett. 6 § Bestämmelserna i 4 § gäller även föraren, om han eller hon kände till att fordonet inte fick användas. Detta gäller dock inte när fordonet provkörs vid kontroll, prövning, tillsyn eller haveriundersökning enligt 3 kap. 4 § fordonslagen (2002:574). 7 § Ansvarsbestämmelserna för ägare eller användare av fordon skall i fråga om fordon som tillhör eller används av staten eller kommun tillämpas på förarens närmaste förman. Om denne har gjort vad som ankommer på honom eller henne för att hindra att ett brott mot lagen begås men sker detta ändå på grund av en överordnads åtgärd eller vållande, tillämpas ansvarsbestämmelserna i stället på den överordnade. I fråga om fordon som tillhör eller används av dödsbo, aktiebolag, ekonomisk förening eller annan juridisk person, skall ansvarsbestämmelserna tilllämpas på den eller dem som har rätt att företräda den juridiska personen. Om Transportstyrelsen på begäran av en juridisk person godtagit en viss fysisk person som bärare av ägares ansvar, skall dock bestämmelserna i stället gälla denne. Lag (2008:1384). Hur tolkar man det som står 1 paragrafen, 2a stycket "2. skatt som en tidigare ägare av fordonet är skyldig att betala och som har fastställts genom beslut om efterbeskattning enligt 4 kap." samt " Om det finns särskilda skäl, skall Skatteverket medge att ett visst fordon får användas trots bestämmelserna i första stycket." Skall man ringa skatteverket och påpeka detta särskilda skäl att bruka bilen? |
|
|
många politiker kör bil med körförbud, det är inte så noga. |
|
| Du kan ju alltid hävda att du trodde skatten var betald (förra ägaren har helt enkelt sagt att den var det) och att du inte fått några brev överhuvudtaget. Med det i bagaget hade jag kört iaf ett par veckor utan betald skatt i förhoppning om att KF skrämmer säljaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.