|
|
|
|---|---|
|
Tjena, har nu hissat upp bilen ett par gånger och sökt efter mitt kling ljud som låter som du har en mutter eller något och tappar den på en plåt. Hade liknande ljud på förarsidan men det var att fästet för bromsbackarna hade lossnat ur broms skölden. Detta ljud kommer alltså när man kör över ojämnheter eller gupp och jag har kollat så att det inte kommer från trumman bak. Ljudet kommer från passagerar sidans bakdäck. Och hörs endast om du har ett fönster öppet. Dvs ljuder kommer utifrån. Ljudet uppstår endast när bakdäcket åker över ojämnheter så det är garanterat något runt passagerar sidans bakdäck. Har nu letat dom en dåre där och inte hittat något oljud. HJÄLP mig med idéer och andra sätt att försöka hitta vart oljudet kommer ifrån. Är lite av en perfektionist och det stör mig extremt mycket att höra det där ljudet. | |
|
Hissa upp bilen och ta ko bene å bryt nalta! Brukar ju oftast vara nån bussning som e slut då he klinga! Hoppas du hittar felet! Lycka till E36 325 -94 E36 320 -93 |
|
| Lyft upp bilen och härja med hjulet för allt vad du rår med så kanske du kan hitta ljudet! Men jag skulle gissa på att bussningen är helt trasig på övre stötdämparfästet, att bromsskölden sitter löst eller något strul med bromsarna... Inte så mycket annat som kan klinga och klanga liksom :) | |
| Ja får kolla det där. Grejen är att jag suttit med gummihammare och slagit hit och dit för kung och foster land. Men inte hört något. Därför jag vände mig hit. Men det med bussningar borde inte det ljudet höras in i bilen även om fönster är stängda? | |
|
Kollade lite idag och slog lite hit o dit. Finns det en changs att bussningen framför bakdäcket kan vara boven? eller fjäderbens bussning / lagret. Hörde inget speciellt när jag kollade runt och slog med gummi hammaren. Ljuder låter väldigt metalliskt och ganska ljust men högt. Ingen som har några gissningar? |
|
|
Kan det var handbroms backarna ligger och skramlar ? Länk |
|
| Dom är bytta rätt nyligen. Borde inte vara dom men det är möjligt att det uppkom efter bytet. Vad är det som kan orsaka det då? Dom sitter med sprintarna fast i bromsskölden. Iofs försvinner inte ljudet när man drar i handbromsen och kör över ojämnheter. | |
|
sparka på hjulets bakkant eller framkant. är det en länkarmsbussning är hjulet väldigt suget på att svänga av sig självt tills det tar stopp i metallen. men den låter väll mer som "klock, klock" än metalliskt? sen låter de ju när du kör över gupp. så ta med dig någon till lyften och kolla under nära däcket medan någon annan bryter däcket åt alla håll och kanter ganska vilt som andra säger. ta bort skivan och kolla? kan ju vara något annat som låter där. skulle gissa att oket sitter löst eller någon kloss. BMW ownz |
|
|
Det är garanterat främre bärarms bussningen som gummit har släppt från metallhylsan som den är vulkad på. När den släpper så glider bärarmen in mot fästet, har själv råkat ut för det. mvh stefan |
|
|
Jag hade ett sånt ljud förut och då var det metallklipsen på bromsbelägget som håller fast belägget i cylindern som var för klent spända så belägget låg och klapprade i gupp. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tack för teorierna. Kan mycket möjlig vara något av dom ni sagt nu. Ska kolla efter imorgon efter jobbet. Beställde dock dom yttre bussningarna och nya fjäderbens dämpgummi.. |
|
| har samma ljud som du beskriver på min 525a, har gett upp hoppet att få bort de. Men nu får jag väl ta och börja rota i dedär igen :> | |
| Forss, nästan så jag gav upp också. Men går på semester snart så då ska jag ta tag i det där :). | |
| Tjena tjena, hittat felet och åtgärdat nu. Det var den inre broms klossen (Skivbromsen). Som satt lös pga peggarna som går in i bromsoket var av och den kunde röra sig fritt. Funkar galant nu :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.