AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.247

Bakrutetorkare stel

Le
6
LennartH
530iA Touring -01
Hejsan! Undrar om torkaren ska vara stel o ej kan röras om glasluckan är öppnad? Den går en bit i stängt läge ibland. Kan det vara så att det kommit "skit" i den?? Spolning funkar.

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Inte helt ovanligt dom kärvar fast..bara att plocka bort och göra rent
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
De är rätt vanligt att de gör det men som gto80 skriver plocka av och rengör och tänk på att i framtiden rengöra extra vid varje tvätt och smörj
Idag tror alla att det bara är att gasa till det rasar men det kan bli dyrt håll efter och smörj så funkar det längre

Ha deT
Le
6
LennartH
530iA Touring -01
Tackar! Ska bli helgjobbet:)

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Om du tittar underifrån så hittar du en liten skruv ...
Le
6
LennartH
530iA Touring -01
Skruven undertill går bara runt :( Är det okay att borra upp den o sen gänga om på nytt? Samt så gick torkararmen av då jag med våld tog i lite för hårt....men, men, ska det jäklas så ska det.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Byt hela skiten och fetta in de nya delarna väl innan montering så håller det länge sedan. Troligen så är tätningarna dåliga i den gamla genomföringen och därför har den oxiderat ihop när fukt och salt kommit ner. Jag bytte min för ett år sedan, det var bara en hopplös klump oxid kvar.

//Magnus

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag rättar in mig i ledet över de som brytit sönder torkararmen :) Brukade alltid gå att motionera igång den tidigare, men nu hade bilen stått avställd en längre tid.
Ja, det är en bedrövlig konstruktion får man väl nästan säga? Jag menar, stålaxel som glider i ett yttre hölje av aluminium? Hur bra trivs stål och aluminium ihop? :)

Härliga materialval. Åtminstone i våra nordiska klimat är det ju dömt att misslyckas.

Stålet och aluminium trivs inte tillsammans, och bildar oxid som efter några år förvandlar hela mekanismen till en ärgad oxidklump som är helt omöjlig att separera.

Axeln kommer upp genom ett ca 30 mm runt hål i glaset, och dras fast tillsammans med delen ovanför rutan med en mutter. Men på min bil var det så hopärgat att det var omöjligt att rubba axeln, och omöjligt att få loss den. Vi skar sönder den med en vinkelkap till slut - nya delar beställda! :)
P.S. Thom har ett bra råd i att smörja och ta hand om grejorna, men frågan är hur man kommer åt att smörja axeln? Under finns två hål, det ena för torxskruven - är det andra ett smörjhål? WD40?
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
I min lucka satt det aluminiumskruv i aluminiumgäng Gissa om jag inte fick loss dem Dock kunde jag bryta av dem utan att skada bilen Därefter satte jag dit bättre grejor Generellt tycker jag man bör plocka bort bakre torkaren Det blir brutalt skitigt baktill som vi alla vet och jag tycker att skiten som följer med torkaren repar sönder bakrutan ... numera gör jag rent manuellt ... i annat fall som redan sagts plocka isär hela bibban och fixa allt och smörj/täta så håller sig skiten borta Bra packningar etcetera till dessa ändamål kan man tillverka själv

"Kör före du så väntar jag där framme"
Man kan använda propelleraxel fett som man har till båtar när man smörjer lr monterar ny.klara svenska saltet mycket bra.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.