AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
35.289

Sicken idiot till polis..

Sida 3 av 3
GE: Flashback har blivit en frizon för Sveriges avskum, kan inte tänka mig att den "nyheten" kom som en chock för dig.
dd88 : Det där skulle jag nog vilja ha en extern källa för innan jag tar det som sanning... ;-)
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Handlade inte denna tråd om fortkörning????

Mats
BMW CS #5847
Ang. Jonny: Det spelar ingen roll om polisen är trovärdig i det han säger eller ej. Det fanns ju hur många tillfällen som helst där Jonny kunde släppt förbi ambulansen!
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Det är löjligt att han inte erkänner kanske också försökt att smita men det är en annan sak
Han har som sagt en massa möjligheter att svänga av eller åt sidan
Men försöka duger ju

Ha deT
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag håller med om att han i teorin haft en massa möjligheter att svänga åt sidan.

Men hade han verkligen det i praktiken?

Själv händer det då och då att jag blir kissnödig när jag är ute och åker. Jag bestämmer mig då för att stanna vid första möjliga tillfälle. Det slutar alltid med att jag, trots att jag inte kör fort, inte hinner stanna när jag upptäcker lämpliga ställen. Jag måste alltid sakta ner till kanske 70 innan jag någorlunda säkert lyckas stanna.

Så frågan är om man i ett skarpt läge med en tutande och/eller blinkande polisbil/ambulans verkligen bara kan "svänga undan"
- man kör "fort"
- man blir säkert litet upphetsad när man plötsligt fått en tutande/blinkande bil bakom sig
- man vill hindra så litet som möjligt
- man hinner kanske inte stanna när tillfälle dyker upp (och man är nog inte direkt inställd på det heller)
- och man vill alldeles säkert inte sakta ner (mycket) för att hinna stanna när tillfälle dyker upp

Det finns inget som är enklare än att efteråt i lugn och ro ha åsikter om vad man borde ha gjort i stället.

Per L

Bra inlägg, Per! Precis vad jag tänkte själv. Även om jag kanske kan tycka att han kände väl till vägen och visste var avfarter och korsningar fanns. Åker själv en nästan identisk väg till jobbet och vet exakt var jag skulle svänga av för att släppa ambulansen förbi. Men om jag skulle reagera lika lugnt i ett skarpt läge som nu när jag sitter här och skriver, det vet jag faktiskt inte.

Boldly goes where no BMW has gone before
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag tänkte just på att mc-polisen körde förbi ambulansen som var under utryckning för att stoppa en fortkörare, var det inte bättre att han hjälpte ambulansen att komma fram.

BMW CS #5206
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Om man blir så nervös av en stressad sits i trafiken
Skall man kanske inte köra bil
Det är iaf 4 km det är en j.... skillnad på att vara kissig och bara att flytta sig
Man ser iofs en hel del skit i trafiken om man kör + 10 000 mil om året

Ha deT
christer silvén: Hur skulle han kunnat hjälpa ambulansen att komma förbi annat än genom att stoppa bilisten?

Hade han inte kört för fort hade han troligtvis kunnat stanna enklare. Det gäller att tänka lite i sådana situationer även om det kanske inte alltid är så lätt.
Verdi
Polisen var kanske övernitisk. Men sånt händer. Ingen är ofelbar. Killen kanske hade sovit dåligt.

Ni som klagar, gör ni aldrig fel själva? :-)
Undrar om du skulle vara så förstående om det varit du som fått boten.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Men enligt polisen kom ambulansen aldrig ikapp fortköraren.

Skall man vara riktigt nogrann så mätte polisen bara den sista biten på sträckan, och då var det inte ens 2+1 väg, utan ambulansen hade kunnat komma förbi ändå, om han inte kört för fort. Så det här med att köra för fort för att hjälpa ambulansen kan nog vara en ursäkt för att slippa förtkörningsböter.

BMW CS #5206
BMW528M: Vem syftar du på?
På Verdis inlägg :)
Verdi
Kanske inte. Men som neutral borde man kunna tänka objektivt och inte bara gå på känslor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.