|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Länk /Andreas. | |
| Fy f_n! Degradera till fiskekontrollant eller ordningsvakt i folkets park på Roland Cedermark eller nåt... | |
Roffa1 |
Ett nackskott tar bort problemet;-) |
| Polisen blir nog en het kandidat till årets pucko. | |
|
Snacka om att gå emot allt förnuft, ambulansen blev i alla fall glad att han gasa. Den typen av beslut skapar ju bara större problem för alla utryckningsfordon, och inte minst de som är i behov av hjälp. |
|
Buspelle |
Naturligtvis helt puckat, men frågan är om polisens tolkning av lagen i dett fall verkligen stämmer. I stockholm skulle ett stort antal bilister som t ex kör mot rött e d för att släppa fram utryckningsfordon bli av med körkortet varje dag. Alternativt så skulle inga utryckningsfordon inkl polisen själva komma fram. |
| Smiter man mot rött under cover från sirén o blåljus lär man ju inte bli överkörd. Lika med att hålla undan på enfilig wireväg. Man måste vara smidig ibland, även polisen... | |
|
När jag läste artikeln visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Sådant här kan bara inträffa i ärliga Sverige där alla brott klaras upp och polisen sitter och dricker kaffe på dagarna pga sysslolöshet.... Vad i hel-te ska snubben göra om det kommer en ambulans med fullt ös bakom??? och det inte finns utrymmeför att släppa förbi den? Både polisen och dess chef borde skickas till Ryssland där dem hör hemma...+ alla dem som tycker att polisen gjorde rätt och att man ska följa lagar hit o dit babbel babbel babbel BMW M-POWER |
|
|
Var med om att en gubbe stod längst fram i en korsning och väntade på grönt ljus. Bakifrån kommer en polisbil med påslagna sirener och alla i kön lyckas gå åt sidan och polisbilen hamnar till slut bakom gubben som vägrar köra mot rött trots att polisen blinkar och signalerar med allt han har. Till slut stegar en något irriterad polisman ut med bestämda steg och ställer sig framför bilen och pekar åt sidan samtidigt som man kan läsa på hans läppar "kör då för f_n". Då hajar gubben. Nu förstår man att han kanske gjorde rätt som stod still fast det verkar vansinnigt. |
|
|
Helt otroligt... Brukar vara mkt skeptisk till allt som skrivs i AB, är detta sant på riktigt? Om så är fallet, sicken nolla till sheriff... //Pontus |
|
|
är nog de värsta jag hört på lääänge.. BMW ownz |
|
| Såg ett stort amulansskåp som hade jäkligt bråttom och tutade och blinkade med allt som fanns att tillgå i Ludvika i en korsning. Framför vid rödljuset stod en Opel Corsa el. liknande liten burk med en tant vid ratten. Försökte med fullt rattutslag komma upp på trottoaren för att komma undan utan att guuuud förbjude köra mot rött, när man har kört prickfritt i 62 år, men fick motorstopp flera gånger... Tror det hade gått o knuffa den med ambulansen, men ambulansförare är ju som bekant lugna personer... | |
|
Hmm, jag fick höra om det där redan dagen efter. Det finns en mc-polis stationerad i Karlstad som det är helt obegripligt att han kunnat passera Polisskolan. Tom andra poliser i Karlstad reagerade på det där, men det finns å andra sidan en del att berätta om honom. Han har varit i blåsväder förr, (trots att han inte är gammal) även hans befäl i Karlstad har flera gånger fått ta skit när han gjort saker på sitt eget sätt. Han har "attityd" om man så säger... |
|
|
Tänker på Larsson i filmen "Repmånad" :) |
|
| Undrar hur det är med andra regler. Tänker på spärrlinjer och liknande. Kommer det blåljus bakom, får man inte korsa dom heller då? T.ex. om det är kö fram mot olyckan osv. Och man försöker "tränga" bort sin bil och släppa fram den som Behöver komma fram. | |
|
Ska man följa lagen säger den att du ska lämna fri väg för utryckningsfordon, men samtidigt har de ingen rätt att tvinga dig bryta mot trafikregler (köra mot rött, fortkörning med mer) för att kunna släppa fram dem. Väljer du att bryta mot lagar och regler för att underlätta eller släppa fram ett utryckningsfordon kan du bli bestraffad för trafikbrottet men det kan tyckas magstarkt speciellt det som hänt i artikeln då det gäller en ambulans. Jag hade nog gjort samma sak och ökat hastigheten om jag haft en ambulans bakom mig. |
|
|
Transportstyrelsen verkar inte vara helt överens med polisen... Länk /chni |
|
| Först tyckte jag att det verkade helt galet. Sedan såg jag nyhetsinslaget på SVT där de intervjuade fortköraren. SVT hade åkt sträckan med kameran. Det fanns flera möjligheter att svänga undan. Bland annat en separat fil för att svänga vänster in på en bensinmack. Färden fortsatte i över 2 km innan ambulansen kunde köra om när det blev tvåfiligt. Bilföraren skyllde på att han blev stressad och inte visste vad han skulle göra. Egentligen bromsade nog bilföraren ambulansen genom att ligga före istället för att svänga av där det gick. | |
| Det beror alldeles på hastigheten (kanske det gick lite fortare än angivet?). Om det går tillräckligt fort, såpass att hastigheten är för hög att gå in i en fil för vänstersvängande utan att sakta ner och utan att ha en lucka bak till ambulansen, skulle nog jag klämt i avvaktan på 2-filigt. Kommer nog göra det om jag behöver i framtiden. Chansen att denna enastående polis jobbar just vid det tillfället torde vara rätt liten... | |
|
Polisens egen "rekonstruktionsvideo": Länk Kanske var det samma video som visades på SVT (såg själv inte inslaget som Gorban hänvisar till ovan). Men bilderna kan inte ljuga och stödjer uppenbarligen polisens version. |
|
|
Bilföraren hade lite för många chanser att lösa detta på för att kunna snacka bort det. Märkligt att han hade sinnesnärvaro att svänga där han skulle :-) Hej då körkort.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.