AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
965

Hjuldimensionens betydelse för en bils prestanda

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det finns en tråd som förklarar sambandet mellan vridmoment och bilenn prestanda.
Men jag är nyfiken på hur hjulens dimension påverkar bilens prestanda.
Jag har nyligen införskaffat mig en fin 325i e90, som vid köptillfället var skod med 205/60 16" hjul. Jag tyckte att bilen gick riktigt fint, med bra drag över hela registret. Riktigt pigg med andra ord.
Men nu har jag monterat andra hjul (275/30-19" bak och 235/35-19" fram).
Det blev en rejäl uppgradering i däckbredd och omkrets (+2,6% på omkretsen).
Efter det upplever jag bilen som betydligt trögare i alla acc.moment samt att den drar betydligt mer bränsle.

Hur många hästkrafter har "försvunnit" med dom nya hjulen? Tyvärr räcker inte mina matte & fysik kunskaper till att räkna ut det här.

Mvh
Marin
Måste bara undra: Varför 275-däck på en 325:a, är det för att den skall se lite farligare ut än normalt...)? Skämt åsido, du beskriver rätt väl några av nackdelarna, och om det är bättre väggrepp du är ute efter så kan det faktiskt bli tvärt om, men en relativt lätt bil så blir trycket per ytenhet så lågt mot vägbanan att effekten blir omvänt mot den önskade.
Det går inte enkelt att sätta siffror på förluster, si eller så många hästkrafter osv. För att vara krass, undrar du så har du redan för få...)
Seriöst så beror det inte bara på bredden i sig, viktigt är också vikten på däck/fälg, det tar tid/kraft att accelerera större massa än mindre, och hjulen har även större luftmotstånd och större rullmotstånd än tidigare. Parametrarna är dynamiska dvs beror på hastigheten, det är omöjligt att ge en siffra på hur mycket som försvinner, tyvärr.

FP
På min förra bil en Ford Mondeo hade jag 185/65/15 på vinterhjulen och 195/60/15 på sommarhjulen.

Bilen drog nästan en hel deciliter mer per mil med sommarhjulen och jag märket tydligt att bilen rullade trögare.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
För att göra livet ännu svårare så beror bränsleförbrukningen också av hur lättrullat däcket är konstruerat.
Vid samma dimension finns det lättrullade däck och trögrullade däck.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.