AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.492

Hur långt har era 540 gått? Vad har servats / bytts ut ?

Hygglo
Som topic säger.. Hur många mil och vad har ni fått byta ut under resans gång.
Tänkte att man kanske kunde se ett mönster på när vissa saker byts ut / renoveras..

Har en 540 -97 som gått 21000 mil på "g"
Inget speciellt har bytts eller renoverats på den, kanske är dags snart??
Visa användare
51
Okke
E91 Bmw 320dAT Xdrive -11
Volkswagen Passat GTE -18
Hej!

540/10 -94

Bytt "plastkulorna" i växellådan.
Fixat oljepumpen och bytt trågpackning till nya stålpackningen.
Renoverat servopumpen.
Bytt alla bussningar undertill.

Det är väl dom stora sakerna annars rullar den på
jävligt fint :)

MVh Oscar
Visa användare
51
Okke
E91 Bmw 320dAT Xdrive -11
Volkswagen Passat GTE -18
Edit: 23000 mil har den gått..
nu har ju inte vi riktigt samma bil men som Okke skriver så tog även mina bussningar slut vid runt 20k mil. har också bytt trågpackning o kollat bultarna. bytat ut växellådan, men trassel med lådan slipper ju du mer eller mindre på din 97a.
bytade även ventilkåpspackningar nu eftersom de brukar börja läcka efter sådär 10.000 mil. mina var nästan helt slut det nästan rann inne vid stiften.
annars är det inte ovanligt med läckage runt vevhusventilationen, oftast är det bara ett insugsmembran som behöver bytas ut. nu efter att min motor höll på o totalhaverera eftersom ett stift gått av så säger jag bara till dig som tips att så fort du köpt bilen så i med ny olja o nya stift... eller kolla iallafall så de inte är brända på toppen för då ligger den nog i riskzon. jag hade tur som kom undan med bara lite ventilknack :)

kan tillägga att jag bara ägt bilen ett halvår och kört ca 500 mil.

lycka till
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

540iA -94 24000mil

Jag har bytt:

Platskulor/ventil i växellådan
Styrservo
Insugsmembran
Alla bussningar/stag i framvagnen
Silentbussningarna bak
Stötdämpare och fjädrar med topplagring runt om.
Dörrlister runt om + massa annat plastkrams.
AC

Vad som är bytt innan har jag ingen koll på
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag kom på att lister och sånt kanske inte passar inte här.. för då har jag 20 punkter till jag åtgärdat på utseendet :)
Hygglo
Ni som svarat har haft 94 or.. hoppas det inte är samma med 97 or... tack för era svar...
Hygglo
om man kollar på blocket (som jag gjort) så finner man 97 or som har både 4.0 och 4.4 liters motorn,,.. hur är det nu.??
540 från 93-95 är i stort sett samma sak. från o med 96 kom första 540 E39 och som jag ser det så är uppgifterna från själva vägverket ofta felaktiga. i 540 e39 ska det alltid vara 4,4 liters motorn (M60B44) fram till 1998 då bla Vanos blev standard, dvs M62TUB44.
Hygglo
Hmm är det då en 98 eller nyare jag ska satsa på?
Är den där vanos jätte bra å ha?
Annars ser "min" 97a jättefin ut...
nja det är väl upp till dig. vanos ger en liten ökning vrid på låga varv och sänker därav bränsleförbrukningen något, men ändå knappt märkbart och den går nog inte snålare än en 540 e34 iallafall pga större motorvolym och mer vikt. sen har ju Vanos en tendens att krångla med.. jag ser inte vanos som nån direkt fördel i det här fallet!
Vanos kom till 1999arsmodell av E39, M62TÜ heter den.

Förstärkt lada fran 10/94 pa 540iA E34 ännu bättre pa E39 = inget problem, byt oljan i ladan var 15000mil bara, det räckte för min 540iAM-11/94 som rullat 21000mil (6000mil efter oljebytet). Servo har jag inte fixat annat än nya klämmor till ledningarna. Stötdämpare fram brukar ga vid 17-21000mil, men det är som sagt E34. Inte RIKTIGT jämförbart med E39. Kylare brukar ga pa dem i motsats till E34.

Mvh Stephan

PS, Sitter i Tyskland därav brist pa A med ring över:).
Stephan vänta nu.. visst är 5hp24 en klenare låda än 5hp30? dvs 5hp24 pallar bara 4xx nm till skillnad från 5hp30 som klarar 560 enligt instruktionsboken, eller var det backtrumman du menade?

enligt wikipedia kom vanos 1998 på 540 E39 men kan ju vara fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.