AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
629

Laddningen startar vid 3000 varv

Mina kol tog slut för ett tag sen så jag bytte ut kolen och satt tillbaka generatorn. Och efter det så varje gång jag startar bilen så måste jag gasa upp till 3000varv då går laddningen igång. Laddlampan lyser aldrig och jag har läst att den har något med det att göra.
Men laddlampan är hel så det måste vara något annat. Vad kan det vara?
Förutsätter att du bytte kolen OCH laddregulatorn med kolhållare osv? Annars dumsnålt som du märker nu...)
Det kan t.ex vara så att kolen kärvar i sina hållare, men även släpringarna bör kollas upp och putsas till. Laddlampan indikerar inte för alla fel i generatorn, speciellt inte på lite äldre generatorer, lampan är även oftast bryggad med ett motstånd så att generatorn kan fungera och ladda även om lampan skulle vara trasig eller plockas ur..

FP
Jag bytte bara kolen. Men kan det vara fel på laddregulatorn? Den laddar ju helt bra när jag "tvingar" igång laddningen genom att gasa upp vid start. Har läst om magnetiseringskabeln och den har jag kollat nu.

Det känns som att det är fel på något som säger till generatorn att börja ladda. För att så fort jag "tvingar" igång den så funkar det kanon....
Den blå kabeln in i generatorn ger (via laddlampan/motståndet) magnetisering vid start, den tar separata dioder i laddregulatorn över magnetiseringen.
Helt riktigt så kan man få det symptom som du har om denna kabeln inte är ansluten. Lite kvarstående magnetism i generatorn gör att laddningen kan springa igång när man varvar upp osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.