|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta ut inredningen på 540:n till skinn men undrar om stolar, dörrsidor, hatthylla och instrumentpanel m.m passar från alla E34:or? Har automat okså så passar mittkonsollen eller vad de heter från alla automat E34:or eller bara 540? | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har nyligen bytt ut min gråa tyginredning (inklusive paneler och konsoller) till svart skinn i min E34 535i -89. Många av delarna passar rakt av mellan E34 modeller men det finns en del småsaker du bör vara medveten om - framstolarna passar mellan alla E34 modeller, du kan även ta stolar från E32 modeller (det gjorde jag). Men var uppmärksam på detaljer som elektrisk justering eller elvärme - din bil kanske inte har detta kablage framdraget (jag ville inte ha något utav detta så därför har jag inte undersökt detta särskilt noggrannare - finns dock personer som vet mycket mer detaljer om detta) - baksätet från sedan passar bara till sedan (du kan alltså inte ta baksäte från en sedan och sätta i en touring och vice versa). Jag har även läst att vissa E34 sedan har fällbart baksäte bak (vill minnas Japmax här på forumet skrev det) och detta passar bara på E34 sedan gjorda för fällbart baksäte. Baksäten från E32 passar inte i en E34 - sätet är för brett. - nackstöden passar mellan E34:orna (även E32:orna passar). Men vill minnas att det fanns några baksätet på E34 med elektriska nackstöd (är inte säker) så var uppmärksam om någon av bilarna du byter emellan har detta. - dörrsidor passar mellan alla E34 modeller med ett undantag (tror jag), dörrsidorna bak passar inte mellan sedan och touring. Sen var uppmärksam på manuella och eletriska fönsterhissar (är det manuella fönsterhissar så är det också ett stort hål för veven - något man knappast vill ha om man har elektriska fönsterhissar). Dörrsidor från E32 passar inte i E34. - kickpaneler passar mellan alla E34 modeller. Kickpaneler från E32 passar inte i E34. - hatthylla bör passa från sedan till sedan, men jag har inte hittat någon snygg som passar till svart inredning (de mörka jag sett är svartlila i färgen) så jag kommer att klä om min hatthylla i ett tyg som jag tycker passar - mittkonsoller skall passa mellan E34:orna (manuell<=>manuell och automat<=>automat). Det man bör vara uppmärksam på är eventuella uttag för diverse knappsatser som kan skilja den ena mittkonsollen från den andra. Jag har dock bara tittat mest på mittkonsoller för manuella bilar. - handsfack skall vara likadan utan några förändringar under E34:ans livstid |
| Precis allt jag behövde veta. Stort tack!! | |
|
Lite komplement bara, jag vill först bekräfta faktan ang fällbara säten på sedan som du schysst referera till mig! :) Dörrarna på E34 förändrades 91/9, hurvida dörrsidorna passar lr ej vet jag inte. Ändringen är rätt markant och just innanför dörrsidan så jag kan tänka mig att de kan skilja i fästpunkerna. Det finns E34 med elektrisk justerbara nackstöd bak. Ytterst ovanligt vill jag påstå, sitter främst i M5 har jag fått för mig. Dock skiljer det ingenting på själva nackstödet så det passar oavsätt. Mittkonsoll och handsfack passar oavsätt kaross lr årsmodell. Det man ska tänka på är att de med trälister är annorlunda. Mittkonsollen är uppdelad i 3 delar ist för en ända på mittkonsol utan trälist. Handsfack med list passar mittkonsoll utan list, men ser förståss förjävligt ut. |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag tror inte dörrsidan var påverkade. Tittar man i ETK så har själva dörrarna ett brytdatum på 09/1991. Men nästan alla dörrsidor har ett brytdatum på 09/1990 och inget nytt brytdatum förrän 05/1994. Jag tror 09/1990 är ett datum där de bytte ut de flesta av sina färger (exempelvis så finns ju inte min gråa färg från 07/1988 på bilar efter 09/1990). Men vad tusan gjorde de med dörrarna 09/1991? |
| Kollar också på att byta inredning på min sedan. Jag har inte fällbart baksäte men kollar på en med fällbart. Är det helt kört eller går det att tricksa till det och flytta fästen etc? | |
|
fswahn: Det är ju något som janebrink här på AP redan har gjort (på en E39) och om du söker efter tråden så är det den här redovisningen du hittar. Länk Det är nog inte så väldigt annorlunda på en E34. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Ok man tackar. Då passar det alltså storleksmässigt, det är bara en fråga om den rätta viljan? Om man snackar krocksäkerhet påverkas den av en sådan lösning? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.