|
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är ngn som kan ge mig lite tips på varifrån oljan kommer?, är ju olje läckage enl bild/Länk Personligen misstänker jag vevhusventilationen som jag trorr e dålig, men jag är inte alls säker, Vore tacksam om ngn ev kunde ge mig ett tips på vad ni trorr är orsaken? Tacksam för alla tips :) Länk | |
|
Oj, jag begriper inte riktigt hur bilden är tagen, så jag törs inte kommentera. Vevhusventilationen börjar vid ventilkåpans framkant och går ner under insuget där oljecyklonen sitter. Går slangar till insuget, samt en oljeretur ner till oljesticksröret: Länk Om ventilationen vintertid fryser, kan olja då tryckas ut via ventilkåpans packning. Rinner då ner på avgasgrenröret och osar illa. Kan även trycka ut olja vid oljetrågspackningen längre ner på motorn. Har läckaget dykit upp sommartid är det inte det som är problemet. |
|
|
Hej Anders, Nu när du säger det så vill jag oxå säga att det är olja under bilen/vid oljetråget, och jag vet inte riktigt när det har uppkomit, körde inte bilen ett tag under vintern, utan den bara stod, men när jag åkte på SBP så påpekade han att det rinner olja ifrån motorn, finns ingen oljeläckage på motorn på passagerar sidan, utan all olja verkar endast finnas på motor halvan på förar sidan., där på fotot och ner under, är en hel del nerifrån., inte så det droppar, och inga stora mängder försvinner för jag kollar oljan nu mycket ofta. |
|
| Dock vill jag säga att nr 2 enl OEM är spricken på min bil, verkar vara uttorkad så den spricker när jag pillar på den, sprucken precis i skarvarna, men tycker det är ju en del jobb med att komma åt den oxå. | |
|
Finns det ingen olja högre upp kanske det är vid trågets packning. Det bästa är nog att motortvätta så att allt är skapligt rent, gärna med plastskölden under motorn bortskruvad (kanske den var när kortet togs?) Sedan hålla koll efter lite körning och se om det går att härröra till något särskilt ställe. Svårt att komma åt, men titta om det är oljigt under insuget och om det runnit på utsidan av ventilationens returslang, pos.4 i min länk tidigare. Brukar bli stopp där den går på oljesticksröret och pajar membranet i oljecyklonen (pos.1) kan det läcka olja in i insuget, eller att det läcker ut om själva höljet på cyklonen frusit sönder. Kanske det rinner därifrån och nedåt. Kolla för säkerhets skull även nivån i styrservobehållaren, så att det inte är den som läcker med. |
|
| Aha, är den sprucken så har du problem. Du får dels tjuvluft och icke sluten vevhusventilation. Kan bli problem med motorns gång och avgasvärden ev. Dessutom följer alltid en viss mängd olja med vevhusgaserna in i ventilationen. Den oljan skall separeras i cyklonen och rinna tillbaka ner i tråget via slang. 4. Mycket troligt att det droppar o sölar lite olja därifrån. Ett tips är att byta hela ventilationen till den isolerade versionen som tagits fram för kallt klimat. Den innehåller samtliga slangar isolerade, samt en isolerad cyklon. Många har bytt till den efter problem med frysning. Tyvärr bekostar inte BMW denna konstruktionsmiss. | |
|
Tack Anders för din respons, :)) tacksam e jag. Får nog beställa alla slangar och köpa allt nytt, självklart den för kallt klimat. är lite tålamod och tid som jag får ta mig så har jag den bytad iallafall så får jag se sen om det kommer ngn mer olja, skulle det fortsätta så då måste det vara den packningen som du sa, oljetrågs packningen, då kan jag utesluta vevhuset iallfall. Tack Anders. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.