|
|
|
|---|---|
| Det står ju att det ska vara typ 180 km/h i maxfart. Men frågan är hur det är nu när bilen precis fyllt 20 år. Hur mycket tror ni att den pallar? Jag har ingen varvmätare heller utan en gigantisk klocka. | |
|
så länge du inte har "missljud" från motorn eller bilen är det ingen fara, såvida den inte är upprostad på vitala delar och/eller känns ostadig. BMW ownz |
|
|
Det brås på hur många mil den har gått, har den kommit upp till en 25000 mil så är det säkrast att hålla sig en 20-25 km under toppfart. Risken är annars att sotavlagringarna lossnar i motorn och täpper till någon oljekanal och då blir det motorhaveri. Det är bara att titta på autobahn i Tyskland vid semestertider, hur många svenskar brukar det inte stå vid vägen där på grund av att dom har kört bilen för hårt om man jämför hur fort dom kör här hemma i Sverige. mvh stefan |
|
|
Den har gått 22300 ungefär. Alltså motorn renoverades rätt mycket för typ 2 år sedan. En massa nya grejer (pappa gjorde det jag har faktiskt inte så grym koll på det hela). Jag fick blankt papper för en månad sen. Den är riktigt frisk alltså. Jag har inte gått över 140 km/h. Kanske lika bra att hålla sig under 160 km/h då. |
|
|
jag trodde du skulle ut och topp-testa på en långraka. de är ju liksom inte samma sak som att ligga efter autobahn på max timmar i stöten. BMW ownz |
|
|
Öhh.. Ne, du ska inte topptesta din bil på allmän väg utan åk till en racerbana och gör det där isf.. När man dessutom inte själv vet om bilen är i ett "toppfartsdugligt" skick ska man absolut INTE göra det. Sedan så har vi en maxgräns i Sverige på 120km/h på vissa vägavsnitt som jag tycker räcker för dina "test". Ja, det jag skrev nu kanske låter lite som att jag är världens värsta moral och aja-baja tomte, men det är så jag känner för ditt evtl "test".. Mvh Janne. |
|
|
Förutom att din test troligen är olaglig i Sverige skulle jag vilja påstå att det är två faktorer som påverkar riskerna med ett sådant tilltag: 1. Skicket på väghållningsdetaljerna. Med tex dåliga gummibussningar och slitna stötdämpare kan bilen bli mycket vinglig och gungig i hög fart. Detta kan mycket lätt innebära att man tappar kontrollen över bilen. 2. Skicket på dig. Det allra värsta är om man är ovan vid att köra fort men tycker att "det klarar jag lätt", "det kan väl inte vara så farlig" eller liknade. Då är risken allra störst att man, av ren okunnighet, gör en dumhet så att det går åt h-e Jag drar mig till minnes för några år sedan den unga killen (några och tjugo) som på internet frågade hur man bäst och snabbast skulle använda launch controlen på pappans 10-cylindriga BMW M5. Det blev en hel del oroliga inlägg om att han måste vara väldigt försiktig med en sådan bil med tanke på hans ålder och oerfarenhet vid att hantera en sådan bil och höga farter. Själv slog han bort alla sådana kommentarer med att han var såååå mogen och försiktig att det skulle inte vara några problem. Sedan slutade hans inlägg plötsligt och alla undrade vart han tagit vägen. Oron var stor med tanke på att en BMW M5 i hög fart hade kört in i ett träd och kluvits i två delar och 4-5 ungdomar hade omkommit. Efter några veckor bekräftades det att det var den mogna och försiktige 20+ åringen som tillsamman med några kompisar hade varit ute och testad farsans M5. Är man ung och oerfaren vid farter eller för all del bara oerfaren vid farter är det helt nödvändigt att sakta träna upp sig i allt högre farter. Att bli duktig i att hantera höga farter tar flera år av träning (vem klarar av att vinna STCC-säsongen första året?) och utförs på avstängda och lämpliga vägar så att misstag (som man kommer att göra många gånger) inte får så stora konsekvenser för sig själv men framförallt för andra oskyldiga trafikanter. Snacka om att moralisera! Men jag tror att alla som är duktiga och erfarna bilförare håller med mig. Och dom som inte håller med mig är med stor sannolikhet inte duktiga bilförare Per L PS! Jag är rätt säker på att killen ovan i sin ungdomliga oerfarenhet var helt säker på att klara av situationen minst ända fram tills det small i trädet. Det var i alla fall jag när jag som 18 åring testade farsans Opel Kapitän på en skogsväg. Till och med när jag vaknade till liv i bilen som låg upp och ner med taket intryckt ända ner till instrumentpanelen och ena sidan intryckt en halv meter av ett träd var min första tanke "va f-n hur kunde det gå åt h-e? Jag som är så duktig på att hantera bilen". |
|
|
såg en ung kille idag i en 320 kombi. han låg och segade i 80 på 90 väg. skulle köra om med "budbilen" på 2 filig väg innan det blir 1 fil igen. han gasade såklart och lite dum var jag väll så jag häll kvar jämnsides för att visa att jag ska om och ligga på ett tag. han gasade om såklart och fick kast och vingel på bilen som att bakvagnen var slut. låg 50-70 meter bakom (känner igen symtomen från min egna 3-serie som skall renoveras snart) fick vänta på 2 filer igen så släppte han förbi mig snällt. de jag vill mena med detta är att yngre killar köper billiga bilar oftast, och vad får man? något som inte är 100% bra + en oerfaren bakom spakarna. har gjort mycket dumt själv men haft turen att klara mig med lite bulad plåt. BMW ownz |
|
|
Å andra sidan är de farligaste situationer jag har varit med om i trafiken oftast skapade av medelålders män, vanligen i nyare volvo V70 som kör väldigt offensivt, aldrig använder blinkers och försöker "hindra" folk att köra om på 2+1 vägar där de två filerna går ihop i en. Riktiga privatpoliser som inte inser att deras beteende är det farliga, inte bilisterna de försöker stoppa. Men det beror väl på att de är fler i trafiken än de nykokta körkortsinnehavarna. Till TS, maxa inte en gammal bil. Händer nåt i de där hastigheterna så är det oftast tack och adjö och det är det ju inte riktigt värt. Även fall man hittar en helt tom väg kan man ge sig fan på att det kliver upp en älg eller nåt på vägbanan när man kommer skakande i 160 blås (hur kul är det i en gammal 316 förresten). “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
|
Med tanke på hur jag själv körde när jag var i 18-25 års åldern så ska jag inte moralisera över faran med att köra för fort. Dock ska sägas att jag lade ner åtskilliga timmar och litrar bensin på isbanor och grusvägar nattetid (där vi spärrade av dessutom) så jag fick en hel del övning i körteknik. Trots det lade jag en bil på tak när jag höll en fart som jag aldrig skulle ens tänka tanken att hålla idag, vid samma väglag och plats. Kan gott säga jag hade änglavakt då och har inte utsatt mig för onödiga faror sedan dess. Och det är väl egentligen först sedan 30-års åldern och runt 25 000 mil som man börjat köra med riktigt ordentligt omdöme. Det krävs träning OCH erfarenhet för att bli en säker bilförare! Nåja, till frågan, hur mycket tål en 316? Tja, jag hade inte tvekat över att fullgasköra med den ens på Autobahn i en timme i sträck. Om jag vet att hjulupphängningar och bromsar är schyssta och oljebytena är gjorda någorlunda i ordning. Och att väglag och omgivning tillåter det. Man bör iofs räkna med att motorn KAN haverera så börjar man känna eller höra att något inte är hundraprocentigt måste man sakta ner ordentligt omedelbart. Oljesprut på rutan är inget roligt. Och jag känner en som tappat sin vevaxel på backen vid fullgaskörning, inte smart att ha stereon på samtidigt... Men skulle jag våga åka med en 20-årig förare i samma situation? Aldrig i h-vete! |
|
| Alltså jag undrade mer liksom. Jag är absolut ingen fartdåre och brukar inte köra mer än max 130. För övrigt kan jag säga er att bilen är toppskick! Den ska säljas snart faktiskt... så om någon är intresserad :) | |
| min e30 var inte frisk i motorn så den toppade som bäst 160. men det roliga var ju att ta kurvor i hög fart med den. så ja 316i kan vara roligt. särskilt e30. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.