|
|
|
|---|---|
|
Larmar av och på med tändningen! Bytte batteri och nu har larmet fått sig ett spel. Har ett externt larm (Touchguard) och fjärren funkar plötsligt inte. När jag vrider om tändningen med nyckeln så larmar bilen på och larmet går. Vrider jag tillbaka nyckeln så larmar den av. Sedan får jag hålla på så tills jag hittar ett läge där tändningen är på och bilen avlarmad. Sen kan jag starta! Är jag snabb hinner jag tom starta bilen när bilen larmat på men INNAN larmet startar...då hamnar man i en högst udda situation där larmet drar igång när motorn är på - och det går utmärkt att köra iväg ändå med larmet tjutandes. HELT sjukt...kan ett byte av batteri ställa till med allt detta eller har elen f*%ckat upp totalt i kärran? | |
|
Något har kommit ur synk verkar det. Prova igen att göra bilen spänningslös genom att losa minuskabeln på batteriet 10 min, det brukar kunna återställa många problem. Prova även att endast koppla loss larmmodulen med sin säkring. FP |
|
Roffa1 |
Tror det är bättre att plocka bort detta antika larm. Touchgard var väl modernt någon gång på 80 talet. Satsa på något nyare typ: Cargard 950s. |
|
Tack för era svar. Skall prova att koppla loss batteriet och låta det stå ett tag...annars går jag nog på din linje Roffa...plocka bort det helt. Folke - menar du att hela larmsystemet kan kopplas ur med att helt sonika ta bort en säkring? |
|
|
CarGard 900-serien kom strax efter 1990, vet inte om jag vill klassa detta som "nyare". CarGard T70S däremot är ett nyare larmsystem. Inget fel i sig på Touchgard och ILV har god service och reservdelar fortfarande än idag på sina larm. FP |
|
Roffa1 |
Cargard 950S saluförs fortfarande av vissa butiker. Med tanke på TS fordon, så vill jag inte rekommendera efterföljaren T70s. Vad det sedan gäller Touchgard så är detta larm så antikt att inget existerande FB vill klassa det som ett godkänt larm. (bättre med rattkrycka;-) |
|
Det beror på hur det är installerat, men det finns ju en säkring nånstans för strömförsörjningen till larmet, annars lever man rätt farligt.. Men har du mera tveksamheter om installation och funktion osv så kan det vara god idé att riva ut och börja om från början. En larmanläggning måste vara säkert och fackmässigt installerad, annars blir ofta funktionen mest till irritation. FP |
|
|
Visst har det tillkommit regler osv, liksom det kommer att göra även framöver för larm och säkerhetsanläggningar. Det innebär inte per automatik att de äldre slutar fungera eller måste demonteras. Roffa1: Har du installerat många anläggningar genom åren så att du kan bilda dig egen uppfattning om funktionalitet osv, eller bygger du dina rekommendationer på andras påståenden? Jag kan personligen bara sträcka mig tillbaka till mitten av 70-talet och jag var faktiskt med och deltog i utformningen av de första polis och försäkringsrekommendationerna i samband med larminstallationer. FP |
|
Roffa1 |
Folke: Jag har personligen installerat så många billarm att jag helt tappat räkningen. Började med detta någon gång på 80 talet, så det har blivit ett gediget antal genom åren. Vill nog framhålla Cargard 950S som ett av de mest tillförlitliga larmen för lite äldre bilar. Touchgard anser jag ej ens motsvara klassningen för ett funktionellt larm. (Antik objekt) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.