|
|
|
|---|---|
|
Är det bara att ta tag i framkanten och rycka rakt upp? Sitter den med gummimuffar som trycks på kulor monterade på motorn vid återmontering? | |
|
Förtydligande: Det är den stora plastkåpan med BMW-emblem som täcker hela ovansidan av motorn. Jag måste få av den för att komma åt oljefiltret. Ska byta olja "halvvägs fram" till bilens alldeles första service. |
|
|
Ingen som vet? Någon har väl bytt olja... |
|
|
Om man kollar på sprängskissen, Länk så ser det ut som att man ska lyfta i framkant(där det sitter ngt gummilager som du själv säger) och sen dra kåpan rakt mot dig dvs mot bilens front. |
|
|
Jag bekräftar vad Micke T skrev, bara rycka upp och sen dra ut. Iaf så var det så på min 120d 09 när jag bytte olja vid 1200mil. Känns ju inte riktigt bra att köra enl serviceindikatorn (2100mil nu och den påstår 1500mil till service) |
|
|
Tack för era svar. Ja, min serviceindikator säger 1300 nu och 2400 till service samt beräknat servicedatum april 2011! ;-) |
|
| Hur ni kollat oljenivån? Jag var också misstänksam mot de långa bytesintervallerna tills jag upptäckte att den drack kopiösa mängder. Ända upp till 1.0 liter per 100 mil är normal oljeförbrukning enligt BMW. | |
|
När jag försökte lyfta kåpan med kall motor, fick jag inte av den, och jag ville inte slita sönder något. Efter varmkörning inför oljebytet var det däremot inga som helst problem med detta, antagligen beroende av att plast och gummimuffar mjuknat något av värmen (och oljan ska ju tömmas när den är varm ;-) Oljeförbrukningen; jag har kört så lite men nivån på stickan på morgonen efter en natt är något under MAX-märket på oljestickan (ej efterfyllt någon gång). Olja: Går man in på tyska Castol är val nummer ett där EDGE Formula RS 0W40 LL04. Svenska Castrol säger däremot SLX Professional Powerflow BMW 0W-30 LL04. Klimatet i Götaland avviker inte så mycket från det som Tyskland har, så det kan väl inte vara en förklaring på skillnaden? Kan det vara olika körstil (sävlig i Sverige), olika additiv som blir verksamma vid olika temperaturer? Ett litet tips: Powerflow ovan kostar 195 kr/l hos BMW i stan, mapodo.de i Tyskand tar 8,90 €. Jag har köpt ofta hos Mapodo, jag gör så att jag beställer årsranson för tre bilar åt gången, fraktkostnad är minimal och leverans till farstun hemma eller till jobbet gör att man slipper knata till posten eller utlämningsstället. Prislista fraktkostnader finns här: Länk . Man ser ju att det hela lönar sig bra redan när man köper olja för två oljebyten. Leve den fria ärliga konkurrensen! |
|
| Jag vågar inte hälla i något annat än BMW-oljan. Orkar inte leta upp referenserna nu, men vad jag kommer ihåg så har BMW och Castrol ett patent ihop (vilket gör att BMW kan sätta prislappen på 280kr/litern). En av egenskaperna som skulle vara "unik" är det inte bildas metaller vid förbränning och därför är skonsamt mot dieselpartikelfiltret. | |
|
Jag köpte min bil i Tyskland och den var servad hos BMW och dom hade också fyllt den med 0-40 olja, medans man här i Sverige rekomenderar 0-30. Tycker 0-30 låter lite tunnt sommartid. Men det kanske gör att den drar nån cl. mindre soppa. |
|
|
Jag kör på Castrol SLX 0W-30 köpt på BMW. Som BMW Club Schwedenmedlem är det ibland klubbdagar hos återförsäljarna och då brukar de lämna 40% på olja. Listpriset hos BMW är 205kr/l (i Helsingborg), så en vanlig dag får man 10% vilket betyder 184,50kr/l men klubbdagarna får man bunkra upp får då betalar vi bara 123kr/l |
|
|
Saxat från BMW Club Schwedens hemsida: "Du får 20% rabatt vid köp av lagerförda Castrol oljeprodukter hos BMW-återförsäljarna i hela Sverige." Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.