AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
462

avgassyst. m535

523i_96
Hej!

Min 535:a har originalsystem och problemet är att det läcker från siata dämparn. Det är ett ganska stort hål i bakänden av denna och eftersom bilen måste besiktigas innan fredag (går juni ut) är jag mån om att fixa detta.

Så jag tänkte nu ta bort sista dämparn sätta på ett 70*140- utblås istället.

Jag är dock osäker eftersom det finns personer som har sagt till mig att man ska ha en ljuddämpare på slutet för att undvika resonans. Behöver jag det på min bil?

Är det någon här på forumet som vet vilka prylar jag behöver? Jag får inte ihop det med simons- grejer. Man måste ju få de två rören till ett för att sätta på ett 70*140- utblås, och det är nog inte lätt att hitta en dubbelmuff som passar.

Vad hade ni gjort i min situation? Blir det dåligt om man tar bort sista dämparn och bara kör med ett utblås där?

Mycket tacksam för hjälp!

MVH: Magnus

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jag hade kollat med nån vän som är svetsare och kollat om man kunde laga dämparen för stnuden och byta efter besiktningen !
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det dönar som bara den utan slutdämpare. Godkänt...tja men otrevligt att köra med kan jag lova.
Det finns att köpa färdiga Y-rör, men jag hade tagit 2 st böjar och svetstat ihop ett eget Y-rör...lika lätt och tar en halvtimme i jobb, föutsatt att man har svetes. Annars så har jag en ny std slutburk liggande, lite ändrad (kapade) rör på ingången.

MVH
Pelle
cs4605
Paap Reeder
Hej!
Jag bytte just igår min bakre dämpare. Den har jag haft i 5 år och är helt nöjd. Satte dit en likadan, d v s en Simonz från Ray industrier.
Mitt system är följande: Original främre dämpare. Den är av genomströmningstyp. Sedan sitter således en Simonz slutdämpare som också den är av genomströmningstyp. I original så vänder avgaserna minst en ggång i bakre dämparen.
I mitt alternativ så kommer avgaserna inte att vända en enda gång på sin väg ut.
Ljudet är precis lagom. Det är nog kanske 15-20% högre än original. Ditt förslag tror jag blir precis som Pelle P säger: att ljudet blir olidligt. Provade med andra Simonz- dämpare men det bliv som sagt olidligt och framförallt inte BMW- värdigt utan förde mera tankarna till Hakkas-Pelle och hans Amazon -68 uppe i Norrland.
Slutdämparen ligger på ca 2000:- inkl postförskott. Passar direkt på original främre dämpare. Dock måste Du på OK köpa två skarvrör om Du har 50 mm rör ut på främre dämparen.
Vill Du kan jag krypa under och ta ett dig-shot.
MVH /// Paap Reeder
ma
209
marwel
540ia -93
Någon som vet exakt var jag ska köpa ett komplett schysst lite sportigare avgassystem till min 525:a -90 12v?

Har ringt runt till massa olika men får inget vettigt svar. Har fått pris på system från Avgassystemet i sundbyberg/Stockholm på 4200 Jobb och byte. Är det svårt att byta själv? Jag snackar, från katten och bakåt?
523i_96
Tack grabbar!

Jag får väl kolla om någon kan laga min dämpare.

MVH: Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.