|
|
|
|---|---|
|
För några veckor var jag förbi Speedy för att få en liten skitsak snabbt åtgärdad (spänna handbromsen) då jag fick en 2a på besiktningen. Efter att ha besökt verkstan gick jag därifrån med huvudvärk. De påpekade en lista med fel och att de blev förvånad över hur min bil ens bara fick en tvåa och inte tio. Passade på att bytta olja, oljefilter och luftfilter där. De rekommenderade att jag akut skulle fixa nya bromsar, byta bromsslang bak samt byta till nya främre länkarmar (då det annars kunde ske vibrationer, någon som kan förklara varför?). De nämnde att jag även behöver slitagevarnare, är det en per hjul? Men det mest irriterade är att förra veckan började motorn strula. Går extremt segt att accelerera, känns som att jag gått från 170hk till 80hk. Den låter konstigt, som en liten EPA traktor och blir varm ganska snabbt. En vän föreslog att det var termostaten, så den bytte vi samtidigt som vi bytte kylarvätskan men samma problem kvarstod. Någon som har några idéer och kanske tips på var man bör köpa alla dessa prylar, tänkte Mekonomen? Mvh Tarre | |
|
Jag kan komma på två saker. 1 Katalysatorn är slut. Prova o lägg dig ner brevid bilen och lyssna ifall det skrammlar ur kattalysatorn. 2 Frusen vevhusventilation. Kolla vevhusventilationsslangen eller öppna oljelocket om du hittar ett vitt klägg. Båda gör att biln blir slö. Att den låter som en epa, eller diesel kan avra en frusen VV, Men det ju sommar nu så den borde inte frysa. Dock kan den klägga igen ändå. Lycka till. |
|
|
Ska lämna in den hos El & Diesel nästa vecka, kan påpeka det till dem. För jag personligen är inte mekaniskt lagd någonstans och tror det blir värre om jag börjar pilla. :) Hur är det med slitagevarnare, behövs nya verkligen köpas eller kan man ha kvar de gamla? Behövs en varnare per hjul eller räcker det med en fram och en bak? |
|
|
viktigt att tänka på att frimor som tex speedy. Gör sitt levne på att byta en jävla massa delar. Då tar de självklart chansen på att sälja mer mens de ändå är på gång. det kan ev vara så länkarmarna kanske börjar glappa om ca 1000 mil men hur i h*vete kan de veta det genom en okulär koll. Har själv varit hos speedy en gång för en anliggande bakbroms på en gammal volvo 480 som jag hade en gång i tiden men kom där ifrån med en offert på 18 000:- för att byta en jävla massa grejer. de ville inte ens prova att lufta mina gammla ok utan tyckate att jag skulle köpa 4 nya ok bla. så jag åker ju då inte tillbaka till någon speedy någonsin igen. blev förbannad och fixade själv för 400:- |
|
|
slitage varnare behövs om du har fått varning om dåliga belägg på instrument panelen. det sitter 2 st på bilen vanligtvis vä fram och hö bak. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.