AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.873

Hur ofta ska viskofläkten gå?

Sida 4 av 7
Jag har för mig att fläktmotorn kan prestera runt 300W effekt eller knappt 40A strömförbrukning (säkring 50A).
Det är lite under en halv hästkraft och fläktar säkert på bra. I andra sammanhang brukar man bekymra sig över att konventionella remdrivna kylarfläktar brukar förbruka 2Hk eller mera... Hmm..

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Allt är relativt :)
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Har köpt ny fläkt nu som jag tänkte installera. Stötte dock på lite problem då kontaktstycket i bilens härva var trasig. Så nu vet jag inte vilka kablar som ska paras ihop eftersom de har helt olika färger....

Någon som vet eller har lust att kolla hur de två grova kablarna sitter i bilens kontaktstycke?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Fläkten installerad och verkar funka....
Men inte f*n löste det mitt problem!
Viskofläkten går fortfarande för fullt vid stadskörning utan minsta rörelse från elfläkten. Provade tvångsköra den genom att bygla tempsensorn på kylaren. Då snurrar den men viskofläkten går fortfarande för fullt!? Varför orkar den inte kyla?
Kan den av någon anledning snurra för sakta? Vet inte hur fort den ska gå men i nuläget är den inte hörbar iaf när den går igång.
ma
7.450
marin849
Jag ögnade igenom tråden lite snabbt, du har inte sagt exakt vilken motortemperatur du har?
Kolla det i dolda menyn i färddatorn.
Är din viskofläkt "lös" när motorn är kall? Vid vilken temp börjar den greppa/låta?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Jag har inte kollat tempen men ska försöka göra det ikväll.
Den är lös när motorn är kall och man märker tydligt när den greppar in, det både hörs och känns att den blir en aning slöare.
Aldrig hört talas om en viskofläkt som pajat så att den greppar in för tidigt, men det kanske oxå går?

Ska kolla tempen iaf.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jodå, det händer att viskokopplingen skär och då snurrar den med 100% drivning. Slutar ofta med att fläktvingen exploderar så plastbitarna yr..
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Nu har jag kikat över tempen. I stadskörning ligger den mer eller mindre konstant på 96 grader. efter första rödljuset så märker man viskofläkten börjar greppa in mer och mer. Men elfläkten rör inte en millimeter på sig, trots fullt drag i ac:n!
ma
7.450
marin849
Men vid vilken motortemperatur börjar viskofläkten greppa in?
Långt före 96 om den greppar "efter första rödljuset"?
I så fall är den ju helt klart kass!

Jag är lite osäker på detta, men kondensorfläkten styrs av trycket i ACn och/eller returtemp från kylaren. Om nu viskofläkten blåser på ordentligt finns ju inget behov av kondensorfläkten och därför startar den inte. Om det inte är så att kondensorfläkten alltid ska småputtra lite när AC är igång men det tror jag inte/vet inte. En varm sommardag med full ac borde dock inte viskofläkten räcka till stillastående på tomgång så då borde kondensorfläkten starta ändå (många borde...). Din kondensorfläkt skall dock alltid snurra lite när du startar bilen (självtest).

Du skulle ju kunna montera bort viskofläkten och köra en runda!
96 grader är helt korrekt temperatur för övrigt.
jonaz_6: Det verkar ju som din viscofläkt kopplar in och snurrar snabbt alldeles för tidigt, dvs på egen hand. Då får du givetvis sånt luftflöde att elfläkten knappast behöver starta osv.
marin849: Det finns ingen fix temperatur i kylvätskan då viscofläkten börjar öka varvtalet. Navet till fläkten med silkonoljan som styrs av bimetallventilen osv i fläktnavet påverkas enbart av temperaturen i luftflödet som strömmar genom kondensor och kylarpaketet, som i viss mån även påverkas av oljan i motor och växellåda, styrservo osv. Yttertemperaturen påverkar givetvis till stor del också, men just temperaturen inne i motorns kylkanaler har lite mera sekundär påverkan på det hela.

FP
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
det låter vettigt som folke skriver, det om temp och viskokopplingens ingrepp. när jag kikade över temperaturen så verkar inte den påverka viskon så mycket. när man håller lite fart så kan motorn vara 96 grader utan att den greppar in men så fort man börjar stanna eller köra sakta så greppar den in fast motortempen inte stigit.

jag ska prova en annan viskofläkt alternativt köra utan och se vad som händer.

kan det kanske vara så att viskokopplingarna har olika "känslighet" mellan bilmodellerna, och att fel sitter monterad?
ma
7.450
marin849
folke: Tack för förklaringen, det är så jag har förstått det också. Jag frågade om motortemp eftersom jag var nyfiken på om den börjar låsa t.ex. vid 90C (den har inte skurit, men låser tidigt) eller om den låser vid typ 50C då radiatorn inte alls är varm (stängd termostat) dvs viskokopplingen låser extremt tidigt och det kan finnas risk att fläktvingarna flyger nånstans vid högt varv.

Jag hittade en siffra 97C angiven för viskopplingen i TIS, men som sagt, den är knappast exakt och ingreppet är ju heller inte momentant. Det verkar iofs rimligt att den går in där omkring eftersom man då ligger några grader över normal motortemp (om man skall värma hela radiatorn till 97C och kanske lite till). Vid det laget går i så fall kondensorfläkten redan ordentligt men räcker inte till.

jonaz_6:
Om du startar motorn kall och direkt drar på acn på max, då har väl din viskofläkt ännu inte hunnit gripa in och då SKA kondensorfläkten starta. Klarar den självtestet vid start?
ma
7.450
marin849
Aha, men i så fall fungerar den alltså, men den griper in några grader för tidigt, och ev även också för mycket/för snabbt. Oavsett vilket så är det ju fel på den!
ma
7.450
marin849
Den där stackars fläktkopplingen verkar ha hängt med ett bra tag. :)
Dvs samma artikelnummer på många motorer, M50, M52 och M54.
Länk

Men det finns även en annan "fan coupling" Länk

På tidiga E39 är det olika viskokopplingar för normal och tropiskt utförande.

Det senare artikelnumret finns med tillbaka ända till E28 och E30!
Om jag får gissa lite: Förr hade man inte 96 gradig kylvätsketemperatur och därför grep viskokopplingen in tidigare. I så fall kanske du har en koppling med artikelnummer 11521740962 som satt på gamla BMW och tidiga E39, eller rentav någon ännu äldre variant.
Vore skoj om du kunde se artikelnumret!

(Lite konstigt dock att den som är "tropical version" på E39 till 9/1998 är sedan den normala (och enda) på M54. Eller så är jag bara trött.)
ma
7.450
marin849
Och dessutom var väl kondensorfläkten inte steglös på tidiga E39 (vilket kanske också krävde annan karaktär på viskokopplingen)?
Nu är jag väldigt nyfiken på om du har fel viskokoppling monterad.
Godnatt.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
plockade bort viskofläkten idag och nu går elfläkten för fullt. håller tempen precis som den ska!:):)

det måste alltså suttit fel eller defekt viskokoppling på den....den har nummer: 11521740963. jag får inte fram min modell när jag googlar på detta så kanske är det en annan fläkt till bilar där elfläkten är tänkt att styra motorkylningen i större grad!?
Det verkar inte stämma med ditt artikelnummer.
Här kan du checka delarna till din bil:
Länk

FP
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej på er!
Nu är jag lite orolig. Åkte igår ca 18 mil, det var nollgradigt ute. Därför hade jag plockat bort mina skydd för njurarna ( rädd för frusen vv ) och som vanligt har jag tryckt fram vattentempen i obc. Märker nu att bilen går upp i 98-99c. Ska den inte ligga runt 96c? När jag stannar och står på tomgång går elfläkten igång en stund. Vid omkörning så gick tempen ner till ca 95-96c. Bilen har precis varit på verkstad där de läste koderna på motorelektroniken. Då borde de väl sett koder för termostat om den var felaktig?

När det varit lite kallare ute har tempen legat på 95-96 c. I sommras när det var som varmast låg tempen på 96 c allt som oftast.

Något fel?

Mvh Martin
Jag vet inte var OBS:n mäter vattentempen. I anslutningen ut mot kylaren är temperaturen kanske 90-100° medan den är betydligt högre inne i kylkanalerna i topplocket. Givaren för den analoga mätaren i instrumentklustret sitter i bakkant av topplocket.

FP
ma
7.450
marin849
Det är samma tempgivare (dubbel) för DME samt instrumentet.
Felkoderna visar om termostatens elstyrning inte fungerar men om termostaten är mekaniskt trasig behöver det inte bli några koder för just termostaten, såvida inte motorn överhettar t.ex.

Det verkar konstigt ja om den går upp i 98-99c och ligger där konstant vid körning i konstant laglig hastighet i 0C utan täckta njurar. Känn på slangen från kylaren (den nedre). Elfläkten startar när den är 85-90C nånstans, vilket betyder att kylningen från luften inte längre räcker till.

Om termostaten vore paj skulle ju motorn antingen bli för kall eller för varm.
Om däremot cirkulationen är för låg kan ju både motor + kylare + retur från kylare gå upp i temp = elfläkten startar.

Hur länge stod du på tomgång innan elfläkten startade?
Efter ett tag (tio minuter??) är det normalt att den startar om du inte har för mycket kupevärme på.

Min ligger runt 96-97 alltid, nån enstaka gång 98 men inte i fortvarighet endast tillfälligt.

Du kan kolla cirkulationen genom att köra i 90km/h konstant i några mil = allt har nåt steady state. Tvärnita in på en parkeringsficka och spring ut direkt och känn på slangen från kylaren. Vid 0 grader ute och inga täckta njurar skall den inte vara varm, nånstans 5-15C är OK.

Som referens: Med täckta njurar låg kylarreturen på max -10C vid -15C ute och kupe 22C i 90km/h. Täckte då stora delen av spoilern = endast lilla arean längst ner öppen. Kylarreturtemp då 25-50C vilket blir 40-65C vid 0 grader ute. Men då hade jag ju täckt för nästan hela fronten! Därav min slutsats att din kylarretur INTE skall ligga på 50-60C eller så vid körning i 90 konstant vid 0 C ute vilket gör att elfläkten i så fall startar "snabbt" efter att du stannar till tomgång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.