AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
690

328 e36. Får ej ur trasig fjäder

Visa användare
42
Crave
528i-96
Hej!

Min högra bakfjäder har gått av precis så att den nedre "knorren" som sluter om och håller fjädern där nere på plats har gått av och är borta. Fjädern har nu efter brottet tre synliga varv vara av den ligger på det nedersta varvet. I och med att fjädern vilar på det varv som egentligen skulle vara 3 cm högre upp så har jag nu bara två varv på fjädern till förfogande och det är för kort avstånd för verktyget att ha spelrum nog för att trycka ihop fjädern det minsta. Fjädern pressar dessutom duktigt så att rubba den för hand är inte o tänka på. Fjäder-pressarverktyget jag har består av två klor som sitter parallellt på en 30 cm lång bult. Det är helt enkelt för trångt med detta verktyg. Någon som har tips hur jag löser detta?

Tack på förhand!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
verktyg ?? Hissa båda hjulen, lossa stötdämparen, använd kofot el spätt för att bända dit fjädern
Visa användare
42
Crave
528i-96
Okej tack Isåkare. Spätt o kofot är väl kanske något även om det känns som att man får bända riktigt ordentligt då fjädern som sagt spänner på ganska bra. Men hur kommer det sig att jag ska hissa hjulen? Känns väl som att jag skall hissa bilen så att bakfjädern hänger fritt om jag nu ska ha en chans att bända loss den? Och varför lossa stötdämparna? Jag är ingen stormeck så har förståelse för mina frågor.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, den trasiga fjädern ska du ju inte ha kvar, så smidigaste sättet är väl att skära sönder den med en brännare.
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Hissa bilen så båda hjulen är i luften.
sätt domkraft under ena bärarmen som stöd, lossa sedan stötdämparen, hissa ner domkraften som stödjer bärarmen. vips så kan du plocka bort fjädern om du trycker ner bärarmen/navet samtidigt.

FLAYEN
Visa användare
42
Crave
528i-96
Tack till flayen, det hela gick smidigt och tog inga tider!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.