AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.359

ev. lösning på Gul Motorlampa som lyser ibland.

He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Hej.
Nu har jag kanske äntligen en lösning på den gula motorlampan som har tänt sig flera gånger (varje gång är när frugan kört)
Lampan tänder sig och efter några starter så slocknar den. detta har nu hänt 3ggr.

Gjorde inspektion II förra veckan och trodde då i min enfald att detta kanske skulle lösa problemet med nya stift och luftfilter mm. men icke

Så igår tände den sig igen när frugan hade bilen, (vädret var fint så jag tog hojen)

Var in till mekonomen verkstaden idag och de körde datorn, då klagade den på felaktiga värden på båda lambda sonderna!!

Började då misstänka insugsslangen som flera skrivit om, mycket riktigt långt ner mot insuget så går det ut en liten slang från den stora grova.. där fick man in hela lillfingret.

Nu till en fråga.. motor mm tar väl inte skada av att köras i detta tillstånd??
Tänkte dra lite vulktejp tillsvidare runt slangen så inte skräp dras in i insuget.

Återkommer med slutresultat när ny slang inhandlats och monterats..
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Hur i hela fridens namn fick du ner handen och kolla det????

Min gula motor lyser ibland (måste släckas med OBD-verktyg) och återkommer efter ett tag, ofta när man kört långsamt när det är varmt ute. Har iofs bara hänt 3 ggr så om det är samma orsak vet jag inte.

Försökte igår kika på slangarna men det är så saaatans trångt där nere så man ser inte ett dugg. Skulle ju vara bra att veta exakt vilken slang som börjar ge upp. Man vill ju ogärna köpa fler reservdelar än nödvändigt.

Vågar mig heller inte riktigt på att meka bort en massa grejor från motorn bara så där.

Som sagt, är det farligt för motorn att köra?`

Niklas

Fransosen
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Henric_E//

Nej, motorn skadas inte, men att lampan lyser ibland indikerar det på att någonting ÄR eller HAR VARIT fel i systemet, behöver inte vara motorrelaterad, behöver inte vara nåt stor grej heller. Tipset är att du gör felsökning hos BMW och nollställer motorlampan så att den inte varnar längre och samtidigt ser de vad som är eller varit knas med systemet.

He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Jo slangen som är trasig på min är följande:

om man står framför bilen så sitter luftfilterburken till höger..
i bakkant på den så går det ut en grov gummislang som går bakåt/neråt mot kupén/backen, på slangen år det en böj tillbaka in mot motorn, precis vid böjen sitter det en mindre slang ca: 2cm i diameter som är fastvulkad i den större slangen, den lilla slangen pekar åt höger om du står framifrån.

Stack ner handen och följde den grova och sedan ut på den mindre, och på den mindre slangen så var det ett stort hål.

Vad jag kan se så är den grova slangen delad i 2 slangar, och det är på den nedre som den lilla slangen sitter fast...

Svårt att förklara men kanske kan ta kort på eländet och lägga in..
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Henric_e

åhå, då fattar jag bättre. Ska hem å kolla. Jag kollade ner till vänster om luftburken och mot motorn till. Och där var det inte många millimeter över.

Bra att veta var man ska börja böka i alla fall.

Ja ja, nu är lampan borttrollad, får hoppas att det dröjer en stund innan den lyser igen....

Japp, jag är slö av mig :-)

Hoppas det funkar för dig att byta. Om du orkar, lägg gärna upp ett mek-tips! Det lär väl vara flera som behöver byta den där slangen med tiden...

Niklas

Fransosen
He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Får försöka byta den under semestern.
Nu ska jag bort över midsommar med bilen och tänkte dra över lite vulktejp över hålet så länge. Mest för att det inte skall suga in skit i motorn..

Mektipps med bilder skulle ju kunna vara trevligt synd att ingen gjort det innan mig.. men jag får väl försöka knåpa ihop en dokumentation med bilder under jobbets gång.

sm
15
smashinlovely
e46 320i -02
e91 330d x-drive -11
i denna tråden finns något av en guide för att byta den nedre delen av insugsbälgen Länk . Plockar man bort väggen mot bromsservon och även DESI mojängen som sitter ivägen över bälgen så går det faktiskt om man bara har lite tålamod :) Rekommenderar en liten 6mm ringnyckel till att lossa slangklämmorna med då ingenting annat går att komma åt med där nere i mörkret. Den lilla slangen med hålet i är den till tomgångsventilen. Jag bytte slangen på min utan att ta bort tomgångsjusteringen men det kan kanske underlätta att lossa även den.

verktyg jag kan komma på som behövs:
6mm ringnyckel
t40 torx (har jag för mig det var iaf, till kupéfilterhuset och DESIspjället)
10mm till att lossa luftrenarhuset
och en spårmejsel att lossa lite klips o sånt som håller fast plastväggen.

nu går jag bara på mitt dåliga minne här så lita inte helt blint på beskrivningen ;) Du kan ju även passa på att köpa en ny o-ring till DESI'n när du handlar luftslang, kostar nog ca 20kr eller något och min fanns det inte ett spår av när jag skulle montera tillbaka grejerna :) lika bra att passa på att byta när du ändå är där och skruvar helt enkelt.

Det är ett vanligt fel att dessa slangar spricker och de kostar ingen förmögenhet att köpa nya på bmw, har för mig runt 250kr för den nedre eller liknande så byt istället för att försöka laga med tejp.

Det är förmodligen ingen fara att köra vidare med sprucken slang om du kör lugnt men tänk på att när motorn drar tjuvluft genom sprickan så vet den inte om detta iom att det är på "fel"sida av luftmassemätaren och risken är därför att motorn får för lite bensin i förhållande till luft (går för tunnt) vilket kan skada kolvar etc. håll dig på låga varv tills du bytt slangen, nolla sedan OBD'ns felkoder hos en verkstad (eller egen dator om du har det) så ser du ju om felet kommer tillbaka och då är det bara att börja om med felsökandet. Men har du en spricka i den slangen så kommer du få felkoder varje gång motorn får en för tunn blandning, därav den gula motorlampan.

sm
15
smashinlovely
e46 320i -02
e91 330d x-drive -11
och med DESI menar jag såklart DISA :) Jag skuller på lågt vätskeintag ;)

He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Nu har jag efter många vackra ord som inte mina barn skulle behöva få höra fixat slangen..
Bytte slangen och efter det åkt i alla fall 60 mil varav 40 med tattartermosen efter. och ingen lampa än så länge..

Nu är det bara ett problem kvar att lösa. bilen rycker när man kör på låga varv speciellt på 1:an och 2:an. (tomgång) inspektion II är precis gjord och inga felkoder.. några bra idéer vad det kan vara??
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Ang min gula lampa så letade jag som en tok efter några sprickor eller andra defekter men utan framgång.

varje gång jag nollat den gula lampan så återkom den med ojämna mellanrum varför jag till slut bokade en tid hos BMW för en riktig felsökning.

I mitt fall var det en lambdasond som var dålig vilken byttes till det facila priset av 4.300 pix :-(

Nu verkar det funka som det ska så den gula lampan kan betyda en herrans massa saker och man bör kunna avlösa flekoden för att få ett hum av vad som är knasigt.

När jag berättade vilka felkoder jag fått hos BMW sa dom att vi läser inte av felkoderna i sifferform utan vi får det i klartext... Torde ju ha samma innebörd men kanske deras program är mer vältaligt än de generella man hittar på nätet vad vet jag.

Lärdomen, eller i vart fall tanken, är att tänds den gula lampan 1 gång är det ingen gång :-) men tänds den igen är det bäst att lämna i till BMW trots allt. Man vill ju inte att man sabbar nåt.

Ang dina ryckningar på 1:an och 2:an så har jag inget att komma med.

Niklas

Fransosen
sm
15
smashinlovely
e46 320i -02
e91 330d x-drive -11
självklart kan den gula motorlampan betyda en massa olika saker, nu visste han ju att han hade en spricka i den slangen så där var ju problemet ganska uppenbart. Den gula lampan talar ju bara om att lambdorna får ett dåligt värde avläst. Kan ju också tillägga att detta med att de får ut det i klartext också väldigt ofta kan innebära att de läser det så. Jag hade en gummislang med spricka i, mätte av felkoden med en riktig felkodsläsare (inte ebay variant eller för privatbruk utan såndär tjofräs som kostar en årslön och en högerarm). Den gav 4 fina felkoder, fel värde på båda lambdasonderna samt misständning i på 2 cylindrar. Inget fel på några lambda sonder eller liknande utan bara pga en spricka som ju såklart gör att det andra inte funkar som det ska. En dator kan ju inte känna av exakt vad som är fel, bara vad som inte funkar som det ska :)
en en sak är ju klar iaf, tänds en motorlampa bör man ta reda på varför, vill man inte betala bmw för en avläsning kan man nog säkert muta till sig en avläsning av någon annan verkstad med lämplig utrustning i utbyte mot nån vetekrans eller något. Då får man ju iaf fram vad det var som orsakade felet den där gången, även om det kanske var bara en gång.
bytte den insugningsslangen på min gammla 330 samma symtom med motorlampan tror slangen kostade 87 kr lr något i den stilen enkel att byta med det e ju alldrig bra när motorn får fel luftvärden

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.