AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.673

Kupéfläkt låter konstigt!

TA
6
TAG-65
BMW 525i 2002 Lim
Har just bytt effektsteget till fläkten på min 525i 02 efter detta så låter fläkten konstigt vid högre varvtal lite gurglande ljud. Låter så i några sekunder sedan slutar det. Det låter även när man vrider om tändningsnyckeln ett kort ögonblick. Detta ljud finns inte om klimatanläggningen är avstängd då man vrider om nyckeln. Någon som vet vad det kan vara tacksam för svar. Bilen har inte gått mer än 5300 mil.

Mvh Thomas

TA
6
TAG-65
BMW 525i 2002 Lim
Lite förtydligande till ljudet verkar som en snarkning eller som ett spjäll som fladdrar och sedan stänger för det blir tyst. Detta fans inte innan jag byte effektsteget till fläkten. Ljudet låter inte som en skuren fläkt?! Effekt steget byttes för fläkten var helt död! Allt övrigt som kondensorfläkt och kylning från ac:n funkar normalt. Ljudet verkar komma från strax under instrumenten hastighetsmätaren/varvräknaren.

Mvh Thomas

TA
6
TAG-65
BMW 525i 2002 Lim
Det låter faktislkt lite som en säl. Finnas det ingen har inne som känner igen detta!

Mvh Thomas
En säl? Om du är helt säker på att det uppstod i samband med byte av effktsteget så skulle jag rekommendera att du lossar detta och kollar så att det inte råkat komma in något i luftkanalen vid monteringen. Effektsteget kyls av luftströmmen, kanske något mysko som fladdrar där inte i luftdraget.

FP
TA
6
TAG-65
BMW 525i 2002 Lim
Jag skall ta bort effektsteget till helgen och prova med ett annat effektsteg jag köpte två för säkerhetskull ja jag vet säg inget ;)... Jo det låter som en säl när jag startar bilen + att fläkten vid de högre varvtalen vibrerar till för attt sedan gå helt perfekt allt detta oavsett om ac:n är på eller av. Men stänger man av allt så är det helt säl fritt. Ljudet är mycket irriterande och jag retar mig på detta mer och mer.

Mvh Thomas
TA
6
TAG-65
BMW 525i 2002 Lim
Tack alla tålmodiga autopower användare. Sälen är funnen! Det visade sig att någon illbatting ( mig själv) till mekaniker monterat fläktmotståndet felaktigt lite på sniskan om man säger så. Där av slöt inte den packning som sitter limmad runt motståndet tätt och tjuvluft sögs in den vägen och ett säl liknade tjut uppstod vid vissa fläktvarvtal.

Ett stort tack till Folke! "fick mig att inse att jag kunde gjort fel"

Mvh Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.