AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.915

E30 320 Motorproblem. (Ojämn tomgång, svårstartad)

Hej,

Har det mindre roliga nöjet att blivit stående med min bil mitt i stan. Som rubriken lyder är det en E30 320, manuell.

Det började med att bilen gick väldigt oroligt, tomgången varvade upp, varvade ner, varvade upp, varvade ner och fortsatte så. Detta löste sig efter att lite kontakter hade tagits ur och fått en omgång kontaktspray.
Tog mig därefter in till stan, vilket inte gick som på räls direkt. Så fort man frikopplade började motorn likadant, varva upp, varva ner... Samtidigt som den "dog" korta stunder då jag släppte på gasen. För att i nästa stund "komma till liv" med ett ryck vid gaspådrag.
Efter mycket om och men kom jag till stan och tvättade av bilen, ingen motortvätt eller liknande utan enbart för att få bort det värsta utvändigt. Efter tvätten körde jag 2-3min och parkerade bilen. Dagen efter gick den inte att starta igen.
Startmotorn gick för fullt men den tände aldrig riktigt till. Lossade stift, de hade gnista och soppa kom fram.
Idag byttes stiften och den hoppar igång, för att sedan dö när man ska köra iväg. Motorn som blivit varm gick inte att starta. Den svalnade lite och gick att starta igen, men nu var tomgångsproblemet igång igen, upp ner, upp ner... Det enda som hjälper är att koppla ut LMM-kontakten, då blir tomgången "stabil", man kopplar in den och tomgången blir ojämn direkt.

Skulle därför gärna ha lite synpunkter på detta..
Tacksam för all hjälp!

Mvh,
Adam
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kontrollera tomgångsmotorn framför föraren inne i motorutrymmet mot torpedväggen. Koppla ifrån den och se vad som händer.
Idag var jag iväg till Biltema och köpte ny lambda. Inte blev bilen körduglig inte, men bättre blev det. Nu startar bilen, utan problem, men tomgången är fortfarande orolig... Varvar upp och ner mellan 1500-2000 Varv.
Rycker man däremot LMM-kontakten, då lägger han sig lägre i varv men oroligt.

Är det LMM som är boven i dramat tro..?

Mvh,
Adam
Ska kolla det där med tomgångsmotorn också.. Fick även tips om motortempgivaren.

Bara på´t igen!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ja tempgivaren kostar ett par hundringar och har blå kontakt och sitter under insuget på Vä-sida. Halvbökig att byta pga utrymmesskäl, men kan vara väl värd det, med tanke på att den ofta är "boven i dramat" och såpass billig.
Jaha då var man ute och provade lite igår, utan några glädjerop...
Bytte tempgivaren, utan något resultat. Åkte till skroten och hade turen att få prova en annan LMM, men nej, inte hjälpte det heller.
Men, när man rycker kontakten till spjällgivaren så rusar motorn, kan det vara den givaren som gett upp?

Mvh,
Adam
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.