|
|
|
|---|---|
|
Funderade lite över hur mycket man kan lita på Bmw verkstädernas stämpel. Vad är det som säger att de har utfört allt som t.ex inspektiopn II innebär? Bara för att de har kryssat för inspektion II i serviceboken och satt dit sin stämpel? Har nu själv ringt runt till alla verkstäder min egna bil varit servad på och begärt en fakturakopia/följesedel på de olika inspektionerna... Då min bil skall ha genomgått inspektion II i mars. Vilka krav kan man ställa om det nu visar sig uppenbart att de inte kan ha utfört allt som skall göras??? Tänkte då på tim åtgång, material, kostnad mm. Eller det kanske bara är jag som undrar över detta?? | |
| Det där gäller väl alla tjänstebaserade varor? Varför skulle de inte servat den enligt protokoll? Antingen väljer man en leverantör man kan/valt att lita på eller så får man leva i ovisshet. Lite svårt att tre månader efter en utförd service bevisa vad som är gjort/inte gjort. | |
|
Om det inte är du som köpt tjänsten av verkstaden har du svårt klaga på utfört arbete. Köparen och leverantörenn av tjänsten har ju ett avtal, du vet inte vad som avtalats och är inte heller en part i detta. Det är ju säljaren av bilen som har gjort eventuella utfästelser till dig, det är där du eventuellt kan nå framgång med klagomål. |
|
| Bäst av allt är att stanna kvar och kolla på när dem gör service på bilen och då kan du även passa på att fråga hur mycket du vill, men som de andra säger här så är det lite svårt att veta vad som gjorts tidigare och ännu svårare är det att bevisa att något inte gjorts etc. | |
|
Gick de med på att lämna ut fakturakopior från tidigare ägare? Jag blev vägrad när jag ville ha det. |
|
|
Det jag mest tänkte på är hur de kan kryssa för t.ex inspektion II om de inte utfört allt somk ingår i inspektion II. I så fall tycker man ju att de borde tillägga vad som från gicks vid servicen. Samma som man gör när man lägger till något. Det är ju inte så svårt att påvisa att de inte gjort allt om de t.ex inte tagit betalt för växellåds olja , diffolja, ventilkåpspakning mm. Sen kan man ju som kund säga till att jag vill att ni låter bli att göra div arbeten. Det kan man ju inte klaga på. Men då tycker jag inte heller att man skall kryssa för att man gjort inspektion I eller II för det har man ju i det fallet inte gjort. Eller?? Jag hade inga problem att få ut följesedlen. För hur skall man i så fall kunna lita på serviceboken den är ju i så fall totalt värdelös???. Kvitton på delar står mycket högre i kurs för mig samt med verkstads kvitton. Det dock i kombo med serviceboken är ju det bästa. |
|
|
crjs; om verkstaden är en auktoriserad verkstad för just BMW så har de ditt reg nummer i sin databas och kan kolla exakt vad som är gjort och när och hur mycket det kostade. En stämpel är i princip ett kvitto, om de nu inte uppfyllt kraven för inspektion II där bland annat ventiljustering ingår (om det behövs) så kan du "om du kan påvisa brister" i inspektionen att det åtgärdas utan extra kostnad. jas01; Om en verkstad stämplar med inspektion II så skall denna service vara uppfylld det finns ingen annan genväg till det. Även om det inte är han som betalat för den så finns det inga andra avtal mellan parter som kan göras förutom kanske att man inte vill att de sätta i original filter när man har sportluftfilter exempelvis men annars är en inspektion II vad det innebär till fullo. |
|
|
Jag har inte sagt att det finns genvägar till exempelvis en inspektion 2. Vad jag menar är att komma med en bill till en verkstad och hävda att den service som utfördes åt en föregående ägare inte är utförd på ett korrekt sätt skulle vara svårt. När jag lämnar min/mina bilar på service så vet jag inte vad som görs, vad jag däremot vet är vad som skall göras. Således måste jag på något sätt lita på eller inte lita på verkstaden. För mig är det viktigaste således att känna förtroende för den verksatd jag lämnar bilen till. Mitt inlägg syftade närmast till att belysa svårigheten att "klaga" på en tjänst som man inte ens beställt. Jonas |
|
| Gör servicen själv, ta lite bilder när du gör det, spara alla kvitton. Det funkar väl bra. :) | |
|
crjs, man kan inte lita på en servicebok till 100%. Så är det. Laths, inte ens auktoriserade verkstäder har full koll på att allt läggs in. Det kan vara så att en service är utförd trots att återförsäljaren inte lagt in den. Nu är ju det inte lika illa som om det även skulle vara tvärtom (att en service som inte är utförd finns i basen) vilket jag inte vet nåt om. |
|
|
Köpte en m5 som var nyservad på bmw innan köptillfället. Inspektion II på m5 e34 innebär ventiljustering, vilket innebär att ventilkåpan måste bort, man har även tagit betalt för ventilkåpspackning. Enda problemet var att det var ingrodd smuts på de nedre skruvarna till ventilkåpan.. Typ oljefilm blandat med damm, gegigt. Aldrig att de skruvarna varit bortskruvade senaste milen! krasade rejält när jag skulle sätta dit verktyget för att ta av (det var så jag märkte det) Ventilerna stod rätt, men sjukt att man tagit betalt för justerng och ny packning när kåpan aldrig varit lös.. Ok om ingemar i växjö håller på såhär, Men inte auktoriserad BMWverkstad (nej jag säger inte vilken då jag inte minns eller vill skapa debatt baserat på en händelse) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.