AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.080

Hjälp med köp av 540

Hygglo
Hej är sugen på en 540 eller 740
Är det någon årsmodell som är att föredra?
Priset jag leter kring är 40-80k..
Automatlådor = Plastkuleproblem..
Hur är det med Manuella lådor?
Bultar till oljepumpen gäller väll alla årsmodeller?
Pixlar i displayer kan vara döda.
Något mer som man ska kolla / tänka på ang. dessa modeller??
Hygglo
Editerar mitt tidigare inlägg..
Jag har nu läst omkring en del på forumet.
Och fan jag börjar bli tveksam på BMW över huvudtaget..
Läser man Volvo forum, Jeep forum, Saab forum mfl. Så skriver folk om hur dom bygger om och stylar / trimmar sina bilar..
På Bmw forumet så verkar dom flesta gå in för att laga och felsöka sina bilar..
Bmw som tillhör i mina ögon "Lyx bil" segmentet. Borde väll vara bättre än så??
Jag menar på en bil som kostar över 500k ny ska man verkligen acceptera att pixlar slocknar, soppa pumpar som pajjar, Abs givare som glappar,
Växellådor som ballar ur efter 20k mil? Eller är det en tillfällighet att majoriteten av trådarna handlar om fel och brister på Bmw forum?

Hmm eller är det bara jag som är trött och råkat se fel trådar i forumet?
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
du kan inte bilda dig en uppfattning helt och hållet beroende på vad som sägs i ett forum. Iaf inte jämförelsevis med annat bilmärke och bilmodell. Långt ifrån alla bmw-ägare skriver på autopower.

Men för den delen - och detta gäller för alla märken - , alla bilar strular med år och miltal. Oberoende av nypriset. Det kan till och med vara tvärt om; att högt nypris innebär massor av teknik som givetvis kommer strula med åldern. Vill du ha "billig" bil som inte strular så kan det vara värt att kika på nyare bilar som du har råd med. För de pengarna kan du få en rätt fin peugeot med få mil på mätaren. För runt 40 tusen kronor får du en äldre bil om du ska köpa en bil av ett finare märke och då får man ju räkna med att det eventuellt krävs lite reparationer någon gång. Det är ju inte bmws fel, det är din plånboks fel.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är oftast när det blir problem, man uppsöker ett forum för att få hjälp, men det är ingen referens på om hur dålig en bil är då det finns flerägare än de som råkat hitta hit tex Sedan beror det ju på hur entusiastisk bilägare man är och gillar att utbyta erfarmeheter med andra. De som kör nya leasingbilar med fri service är nog inte så många på detta forum. Det finns lika mycket problem med alla märken, men det finns inte lika många bra forum som detta för alla bilmärken.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Fint sagt Hasso!
Hygglo
Njo det ligger väl lite i vad Hasso säger..

Det verkar vara modellen före e39 som jag får sikta in mig på, e34 har jag för mig den heter..
Enligt vad som skrivits på modell infon så ska den modellen ha mindre fel än e39an.
Konstig utvecking från bmw att gå bakåt med kvaliteten..

Jag hade en 540 -97 som jag bytte till mig mot en mc förut.. Den var nog den skönaste bil jag ägt. Fast jag hade inte något behov av den då så den såldes efter ett par veckor..

Aja.. nu ska jag lusa av Blocket och se vad det finns att välja på..
540 MANUELL vill jag ha..Men det verkar vara tunt med dom..
Finns det några nackdelar med den manuella lådan liksom det finns med automaten?
Scheckheft
e34 modellen av 540 med den sexväxlade lådan är sällsynta, 797 exemplar byggda av sedanen, 499 av touringen. Såldes aldrig i Sverige, alla exemplar är importer. Betingar ett högre pris än automataren. Just nu finns två till salu på Blocket, en touring och sedan.
Nackdelar med lådan? Se hellre helhetsbilden - är bilen skött som den ska?

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Visst är det lyxbilar/premium bilar sett till det ursprungliga nybilspriset.

Men även lyxbilar behöver regelbundet underhåll och som någon klokat påpekat så finns det mer teknik som kan gå söder i lyxbilar.

Sedan... om man köper en en välutrustad 540 med en V8a på nästan 300hk, självklart finns det saker som kan gå sönder. Om man dessutom köper en långmilare för runt 40 000 kr så ökar så klart denna risken ytterligare.

Saker som kan gå åt skogen efter 15000 mil är väl tex generator, bränslepump, vattenpump, lossnande oljepumps bultar, oljeläckage i någon packning från automatlådor är väl inte helt ovanligt heller. För att inte glömma diverse rostangrepp och alla stag, bussning, länkarmar, avgassystem bromsslangar, bromsrör, bromsskivor etc under bilen...

Bilar är med få undantag sannerligen inga sparbössor och inte BMW heller. ;-)

Sist men inte minns körs flertalet BMW hårdare än genomsnittsbilen, utan tvekan.

Jag är också på jakt efter begagnad 540 och visst bör man tänka både en och två gånger, speciellt om man inte mekar själv som är fallet för mig. Man bör helt enkelt ha en relativt stor mekbudget, speciellt första året.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.