AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.225

byta stereo E60 / E61

mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Köpte mej min första BMW utan å dra påå och låta öronen njuta av stereon. Vilken besvikelse.. :(
Volvon som jag haft innan, de lät bra, jämnfört med detta, och då monterat med volvoa standard system!''

Har nu beställt Dls värsta grejer till bilen och pioneers fina tävlingsmaskin (1din).

Frågan är hur jag ska montera in huvudenheten/stereon på bästa sätt`?

Har kikat på skroten och frontpaneler till orginala stereon och nedre delen ovanför askoppen går att beställa för en mindre peng, som man ev modifiera om för en fin passform.

Vill höra era byggen om stereomontering för de bör vara fler här på forumet som gjort något liknande om inte iallafall går i samma tankar som jag vill ha ett smidigt svar :)

Tack för övrigt för ett bra forum, och bmw blir de nog framöver för alltid, bästa bilen jag ägt någonsin!
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Hmmmm...jag letar också efter 1-din montering till e60 ovanför askkoppen men jag ska ha den till att montera en dvdspelare till baksätesskärmar och via interface till idrive-skärmen.

Någon som hittat en sådan konsol?
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Letat som en jude.. Ingen verkar ha tillverkat sådan :(

Ett par förutsättningar jag stött på:
*Finns gott om plats bakom/under orginal stereo för en 1- dins apparat (förutsättning att orginal dvdspelare inte är installerad)
*Kablage/adapter för ström, högtalare och antennsignal finns att köpa för att få ut ISO kontaktstycken (plug ń play utan att förstöra bilens elsystem)
*Orginalstereon måste vara inkopplad för att skärmen ska fungera.

En beg stereokonsoll/panel köptes på skroten som jag modifierade. Ersatte de lilla förvaringsfacket med 1dins stöldskyddsram där jag monterade stereon i.
Blev lite "oergonomiskt". SynVinkeln på dislayen blev för kraftig då den blir så lågt monterad. Cdskivor går bara att byta i neutral, driveläge.

Har i nuläget monterat tillbaka orginalpanelen samt ersatt stereon med audison processorn, den är gömd i cdväxlaruttaget bakom handsfacket, vidare kopplat till orginal stereon, med goda ljudegenskaper :) plus massa ingångar såsom optisk, coaxial mm dock inget skoj inkopplat ännu.
Processorns kontrollenhet är monterad i askkoppen.
Over n out
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Bra info där. För min del är tanken en ren dvdspelare (finns även i halv-din) utan skärm kopplad till idrive via interface. Går att koppla till backkamera etc och köra i idriven med automatik. Verkar som det ska gå att få viss integration med rattkontroller men all sån här info är lite luddig.

Ofta visar det sig att det inte går just till e60.

Bara att fortsätta leta då men bra att veta att det finns plats.

Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
morbidfinn: Använde du en sån adapter i din installation?

Gjorde du någon integrering till originalradion? Eller den levde sitt eget liv så att säga?
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Hej.
Jag använde detta adapterkablaget. 2dagars leverans från UK !

Länk

Annonsbilden säger väl inte så mycket om varan men Den kopplar du in mellan orginalstereon och bilens befintliga ledningsmatta, som därefter grenar ut svart och brun ISO för tex handfree el annat tillbehör.
Jag byggde in min adapter i egentillverkad ledningsmatta mellan bagage och instrumentpanel pga slutsteg mm.

orginalstereon inkopplat som vanligt fast högtalarkablaget bortkopplat.
Jag är inne på att göra ett parallellt ljudsystem i E60, allt är nästan klart men jag skulle vilja kunna köra via en riktig huvudenhet. Du sa att de fanns adapters så man kunde grena och ändå ha kvar OEM-stereon, fattat detta rätt?

Är det då denna som gäller?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.