|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag måste, efter att ha gjort ett M-test, byta stötdämpare fram. Dessa kostar på BMW 2735 kr/st. Finns det andra ställen som säljer stötdämpare till BMW, typ Mekonomen,Autoexperten? Eller är det bara dåliga piratgrejor? Micke | |
|
Jag skulle oxå börja leta andra dämpare när man får höra ditt pris.. Prova med Motor Nord i Sundsvall dem har billigare dämpare än BMW original. Mvh Janne. |
|
| 2735:-/st kan det verkligen stämma? Har du nivåreglering på din bil eller nått sånt? | |
|
Se: Länk Mvh Björn |
|
|
danielb, Ja bilen har nivåreglering. Tog reda på priset på lite andra ställen. Mekonomen - 1845 kr/st Autoexperten - 1545 kr/st Jag är inte direkt förvånad över BMW:s prissättning. Finns andra exempel på hutlösa priser på BMW originalgrejor. Däremot funderar jag på om det finns risker med att köpa billigare dämpare. Om det påverkar köregenskaper eller om hållbarheten är sämre. Micke |
|
|
Risker med att handla pirat finns ju alltid men om du inte ämnar behålla bilen i all evighet så kan man iaf prova annat iom det reducerade priset...Men originalgrejor BRUKAR vara hållbarare och ha en bättre känsla o passform. Mvh Janne. |
|
|
På Autoexperten i Uppsala säljer de stötdämpare till BMW av märkt sachs, vilket enligt Balmgren är samma märke som BMW sätter dit original. Dock till ett pris som är över 1000 kr billigare per styck. Svårt att motivera varför man ska köpa dämparen på BMW då... Micke |
|
|
Helt rätt att ej köpa BMW original i det fallet..dock finns ju "risken" att t.ex ny kolvstångsmutter saknas i "piratdelen".Inte någon direkt avgörande pryl:) på något vis men iaf..Dem som letar kan naturligtvis hitta kvalitetsdelar på andra håll än på BMW såklart. Samma sak(dvs att det kan saknas någon del) är det med oljefilter där man i originaldelen får med en del brickor o packningar som saknas i piratdelen..(oljefiltret ser oxå bättre ut rent funktionsmässigt i originaldel). Förresten...har du nivåreglering fram på E39:an det var mer än jag visste.. Mvh Janne. |
|
|
Boge Automatic, vilket är handelsnamnet för ZF's OEM-del till min bil kommer med kolstångsmutter och hela baletten. :-) ZF gör många av bitarna till BMW, bland annat stötdämpare. Dessa OEM-delar säljes dessutom via andra kanaler än BMW. De namn som då används är Sachs samt Boge. Sachs-namnet verkar användas till "billighets-versioner" samt Boge-namnet till OEM-versioner av grjerna. Detta gäller E38 i alla fall. Kolla upp web-sidan i länken ovan, där finns bl.a. översättningstabeller om man har tålamod nog. Mvh Björn |
|
|
Balmgren, Det verkar vara en djungel med ZF, Boge och Sachs. Om det är Boge som tillverkar de lite bättre grejorna är jag naturligtvis intresserad att få tag på en sådan dämpare. Hur däremot är en annan fråga... Jag ska titta igenom länken som du lagt upp. Lite problem med Tyskan bara... Eine klaine nachtmusik... Kan inte ett ord tyska...nästan Janne T, Bara nivåreglering bak. Sedan har jag fått uppgifter som går isär. På BMW i Uppsala säger man att det även skiljer på stötdämparna fram mellan en bil utan eller med nivåreglering. På Autoexperten sägs det att det bara är dämparen bak som är annorlunda. Jaha, jaha. Gracias señor! Micke |
|
|
Mikren, om man har ännu mer tålamod kan man hitta på hur man ställer om sachshandel-sidan till något som påminner om svenska. Alternativt kan man ställa om till något som har större likhet med Engelska om det skulle vara att föredra. Boge är bara ett varumärket, liksom Sachs, det är ZF som är firman bakom i båda fallen och dessutom för OEM-delarna. De har en skum web-server men denna link KAN vara till hjälp: Länk När du väl bestämt dig är det bara att ringa ett av deras kontor och fråga var de har en återförsäljare nära dig. Svårare är det inte och i mitt fall var det både bra och hyggligt prisvärt. Mvh Björn |
|
|
balmgren, Tack för hjälpen. Hittade den svenska versionen som inte hade tillräckligt stor inblandning av tyska för att det skulle bli obegripligt. (Oöverskådlig mening det där...) Allt går med lite tålamod och genom att klicka på vänster musknapp. Nu vet jag vad det är för grejor jag ska ha! Micke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns en hemsida antingen sachs eller boge, där både BMWs boge och sachs dämparnr finns i jämnförelsetabell med Sachs och Boges resdelsnummer. Remotar från Strömstadsbibliotek så har inte sidan här med det finns något topic på forumet där länken finns. MVH Hasso |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Denna länk lade "balmgren" in tidigare 26/4 det var den jag menade. hittade den med hjälp av vår eminenta sökmotor på forumet kan kanske var till nån nytta. MVH Hasso |
|
Hasso, Det var tack vare denna länk jag hittade de stötdämpare jag ska ha. De kostar alltså 2735 kr/st på Novation (BMW) i Uppsala medan samma dämpare kostar 1688 kr/st på Autoexperten i Uppsala. Valet ter sig ganska enkelt... Micke |
|
Ja ha, kollade inte in tidigare inlägg så noga. men en av de nyttigaste länkar jag stöttt på:) MVH Hasso |
magmo |
E39 528iT med nivåreglering. Dämpare bak kostar på BMW 1900:-/ st. Det finns bara en längd på dem, oavsett om du kör sänkt eller inte. Byter personligen troligen till Bilstein snart. Magmo maniac |
|
H&R har jag blivit tipsad som en högkvalitativ dämpare. Man jag har själv svårt att hitta rätt grejor till rätt peng, plockdae ihop lite grejor förra veckan dämp fjäder till min 540 med aut nivå 40000 skulle det gått på!!! Länk |
|
|
Men nu har de ett förslag på 2500 per dämpare fram o fjädrar för 2160 alltså koni dämp. 7160:- + montering e' de' bra? Länk |
|
|
Bilstein Sprint är modellen som är helt underbar, den finns attfå tag på hos www.forza.se i sthlm kan tex Bil&Motorteknik få fram d en och montera. K&Nfjädrar fram gör inte heller bilen ett dugg sämre: Mvh Asken |
|
|
Asken: Menar du inte H&R? ;) K&N gör ju filter? /Wille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.