|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har precis bytt xenonlampor, från original (4300K) till Philips Ultrablue 6000K. Jag hade hört mkt bra om denna lampa både på detta forum men även andra ställen på nätet. Nu till saken: Lampan lyser ljusblått vid start för att sedan gå till en mer ljusstark vit ljust... Min fråga till Er som har denna lampa (även andra kan självklart svara): Är detta normalt? Varför lyser den bara blåaktigt i början och inte hela tiden? Vad jag hört bör denna lampa lysa lite mer åt det blåa hållet jmf med 4300K, men just nu ser man som sagt inte nån skillnad då båda lyser vitt, förutom i start där den lyser blått jmf med 4300K. Kan det vara så att lampan måste användas ett tag för att få sin rätta "blåaktiga" färg? Tacksam för svar. | |
| Finns mig veterligen ingen godkänd (E-märkt) xenonlampa som lyser blått. Utan dessa lyser vitt och Philips tillverkar endast E-märkta xenonlampor, iaf vad jag vet. | |
|
Hej Chris87, Jo precis, denna ultrablue lampa är godkänd (E-märkt) trots sina 6000K och själva glödlampan är blå i färgen. På vissa youtube klipp och liknande ser man att den ska lysa lite mer blå/vitt. Det som jag undrar mest över är varför den lyser mest blått under start av bilen, dvs i början när lampan tänds, och sedan övergår färgen i en mer vitare färg...dvs samma färg som man får med 4300K originallampan. Det borde ju finnas en skillnad tycker man då den dels heter ultrablue med 6000K istället för 4300 samt att den kostar dubbelt så mkt... |
|
|
Med största säkerhet så kommer den bli (mycket) blåare ju längre tiden går, vanliga Philips 85122 genomgår en colorshift efter ca. 100 timmar: Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Alla xenonlampor går igenom ett färgskifte vid start så det är normalt. Du ska nog inte förvänta dig att lampan kommer att lysa blått sedan heller utan snarare kritvitt med lite blåstick. ------- //Lövet |
|
|
Tack för alla svar. Då är det bara att vänta lite och se hur den skiftar färg. Andreas: Nej, jag är mer ute efter det du beskriver, dvs vitt med lite blåstick...bara blått kanske inte ser så bra ut... |
|
|
Du kan inte förvänta dig så speciellt blå färg (från en Philipsprodukt) eftersom det skulle strida mot reglerna och då kommer grejorna inte från Philips. På bilder och i broshyrer vill man alltid framhäva/överdriva färger osv, man vill ju sälja... Men det är kritvitt som gäller sen kommer det alltid färgade strickstrålar från brytning i linsens eller strålkastarglasets kanter, vilket kan se spektakulärt ut på lite längre håll. I ljuskäglan är färgen vit, men med lite dragning åt det blå hållet, speciellt jämfört med halogenlampor. När HID-brännaren åldras (efter många hundra timmars drift) sker en övergång mot mera blått ljus, senare även lila/rosa, men då är det bara några 10-tal driftstimmar kvar. Det som sker innan det är nästan slutbränt ser du inte med blotta ögat om du inte har en helt ny och en använd lampa. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.