|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har nyss blivit ägare (2 veckor sen) av en bmw 320i -05a. Riktigt bra kondition och bara 3700mil. Nu efter 2 veckor dock har jag fått en oljevaning och börjar få lite panik för att den beter sig lite udda. Varning är inte där hela tiden utan tänds varannan dag ungefär. vid långa körningar tänds den ibland inte alls men på väg till lunchen från jobbet så klagar den efter 5km sen när man stänger av motorn visas oljelampan. detta har nu pågått i 3-4 dagar men jag kan inte se att den läcker på marken. Jag körde en oljecheck i fredags och då fick jag svaret "OK". Nu när jag körde den i eftermiddags sa den "+1" dock hade jag bara kört ca 3-5km till liseberg... Oftast så kommer jag 3-4 km utan någon varning sen tänds den lilla trekanten. När jag sedan stannar och stänger av motorn så får jag ett litet pip och den visar oljekannen eller vad man ska kalla det Bör jag låta bilen stå och ta bussen till jobbet i morgon och fylla på med olja? isf vilken olja? Är ganska oroad då jag aldrig haft någon "seriös" varning på någon tidigare bil... //David | |
|
Bilen säger till hur mycket du ska fylla, +1L. Innan motorn är varm så kan inte jag se nivån på oljan, jag ser bara en klocka som går runt. När motorn är varm ser jag på en skala hur nivån ligger. Jag kollar detta varje gång jag kör med bilen och vet när den börjar bli låg, då har jag en liter olja i bagaget. När den väl säger till att jag ska fylla en liter så häller jag i hela flaskan. Ang vad du ska ha för olja: Köp den hos BMW och ge dem ditt reg-nr så kan det inte bli fel... |
|
| Tittade i manualen igår och den sa BMW longlife01/04 så jag köpte 1l och fyllde på. Den klagade inte de 3 milen till jobbet så vi får väl hoppas att den är nöjd | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.