|
|
|
|---|---|
|
Hej.! ok, jag vet, utjatat ämne, det finns sisådär miljarder trådar om ämnet. men ändå får jag inte svar på mina frågor, så herr mod jag får be om ursäkt för detta. Detta har länge plågat mig och då menar jag riktigt plågat mig. Vad är då mina problem. 1. Problemet är att min bil går hur bra som helst tills det rycker till en gång eller 2, efter den har ryckt till börjar den brölla och verkar inte gå på alla cylindrar efter rycket. Startar jag om bilen, går han hur bra som helst tills det rycker till igen och då går han inte på alla, ibland kan också bilen bara dö mitt i körning te x på motorväg och så, ganska äckligt när man håller hög hastighet. Värt att notera, Service lampan tänds inte. Vi testade att plocka ut felkoder med kompisens biltema diagnos verktyg men inga sådana fanns att plocka ut. Nu undrar ni varför jag inte bara lämnar in skiten till bmw för felsökning, jo det är så enkelt att denna bilen har flått mig levande ekonomiskt så att lämna in den till bmw kommer bli en dyr historia känns det som. Syftar mest på att om dem inte hittar nåt fel. Har varit med om det innan och ändå fick jag pröjsa. 2. Har fått massa tips om vad det kan vara. lmm, knacksensor, lambdorna, kammaxelgivaren, vevaxelgivaren, tändspolarna, tändhylsorna, slangen mellan lmm / insuget. Nu till det sjukaste. Drog av kontakten till lmm bara för att se hur bilen skulle bete sig, dvs om den skulle rycka och hoppa och allt det där, men bilen gick hur bra som helst utan lmm inkopplad, ingen service lampa tändes heller, WTF????? kommer ihåg på farsans opel när han felsökte den, den gick som en påse hundbajs och dog hela tiden utan lmm inkopplad. Varför kunde min bmw fungera utan lmm inkopplad och inga felkoder kude registreras? Kan det va så jävligt att min ECU är kass eller har förre ägaren gjort nån "ful lösning" ? Har också testat spraya med startgas allt för att försöka hitta läckor i systemet, men icke, slangarna var tätta som döden. Jag funderar på att skaffa carsoft och labba lite, plocka fram live data och så. Då jag är amatör, (dvs kan jätte lite om bilar), undrar jag om jag kan skada nåt med carsoft? Är carsoft "Read only" ? har förstått att man kan radera felkoder och stänga av airbagen och sätta på den igen, ganska harmlöst med andra ord. vad är era synpunkter? | |
|
glömde tilläga detta. jag är övertygad om att felet är elektronisk. Eftersom bilen går bra igen efter omstart. Men jag menar, eftersom det inte finns några felkoder att lagrade så kan jag inte bara chansa att byta givare sisådär, dem går på över 1000kr på bmw och det är inte bara en givare om man säger så... min stora fråga, om jag nu skaffar mig carsoft, kan man se genom live data om te x lambdan e kass, lmm osv osv ? finns det några fasta referenser att gå efter ? ursäkta för dessa dumma frågorna, men det är inte lätt när man inte kan. |
|
|
Tror du just hittat felet själv... Tror inte att du hittat felkoder för att ni använt verktyg från feltema Om bilen inte går illa när du kopplat ur lmm så beror det troligen på att den e paj. En sak är i alla fall säkert din bil går i felsäkert läge, detta innebär en alldeles för fet blandning vilket mördar stiften mm vilket kanske kan förklara dina ryckningar.. Carsoft är bra att ha men räkna inte med att kunna testa givare mm live funkar långt från så bra som det utgör sig för att vara. Kan tex inte läsa abs på min e36 men kan på min e34, så vad du kan och inte kan läsa ut med carsoft varierar väldigt mycket.. jag har inga problem att läsa ut allt med ett avancerat diagnosverktyg... Men motorn kan du med säkerhet läsa ut om du ger det lite tid.. |
|
| går den bra när den e kall och kass när den blir varm är det lambdan som e kass! Köp en univeral och skarva på, Funkar utmärkt så länge det är lika många trådar i den. | |
|
du anar inte hur mkt jag uppskattar din hjälp tonsve! tack för svaret. hehe aj fan... så du tror alltså att det kan vara lmm som är kass. Inte alls omöjligt nu när jag tänker efter.. För ja exakt, det var ingen märkbar skillnad alls på om lmm var inkopplad eller ej. Bilen går lika bra för de. där ser man, där ser man... men föressten, borde inte nån lampa tändas om man kopplar bort lmm:n? Ingen lampa tändes hos mig iaf... Nej, detta fenomenet kommer i tid och otid, kvittar om motorn är kall eller varm, ibland (ofta) kan den bara tvärdö efter hacket/rycket om den inte dör så känns det som den inte tänder på alla. Startar jag om bilen, så fungerar den bra, till det blir ny hack/ryck osv osv... Ska ta å köppa en beggad lmm och hoppas på att där problemet finns. Skulle det inte hjälpa, ptja då får man leta vidare och då kan man iaf utesluta lmm:n. Ja vi får se hehe, beställde en 6.5 interface idag från usa. Känns som carsoft är ett måste o ha. Kul o labba lite :) |
|
| Du om den vill dö liksom falla i tomgång så skulle jag gå på den billigare lambdan först då det är extremt vanligt att de förbrukar dem som smågodis... Lampan tänds nästan aldrig, har aldrig hänt mig och jag har haft massor med fel... Funkar sådär varningslampan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.