AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.020

Nya 8-vxl automat i F10/F11 - vad är de specade för i vrid?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej,
Hittar inte info om detta, då de inte kommit upp på realoem än, men någon kanske har bra koll ändå? Då menar jag 'vet', inte som att man tror att/gissar.. :)

Alltså; vad är den nya generationen 8-växlade automatlådorna som sitter i bla 5-serie f10/f11 specade för i vridmoment?

Är det samma automat i samtliga modeller? Har för mig att jag läst något sådant i någon pressrelease, men minnet kan svika.
Främst intresserad av den låda som sitter i 525dA.

-Någon som känner till samma sak när det gäller de manuella lådorna så är det välkommet också!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
- antar då att det är samma låda när det gäller "vanliga" automaten (opt 205) vs. "sportautomaten" (opt 2TB) - bara annat styrprogram o spak....rätt eller fel?

Hade även varit väldigt intressant att veta om det finns några uppgifter på övriga delar av drivlinan; diffklump, drivaxlar etc. Kanske lite överkurs å andra sidan..
Får bli en spekulation. 525d F10 har 450 nm. ZF gör 2 versioner av 8 växlade lådan, en på 450 nm och en på 700 nm. Se nedan länk. Vore dock snålt om BMW la sig på en låda som exakt klarar 450 nm...

Angående sportautomaten har det hittills varit enbart skillnad på spak + styrprogram. Har själv sportautomaten på 535d och den är rapp i sportläget men hårdvaran är samma i lådan.

Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för svaret!

ZF är väl de enda som gör 8-vxl autlåda? Så ett av dessa alt alltså.

Får bli att kolla med reservdelar vilket nr de har på lådan för att veta vilken som sitter i resp. motorbestyckning.

Någon som har en aning om vad som gäller de manuella varianterna?
fan ska man med 8 växlar till... mer än 6 ser jag bara som onödigt!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
sänka förbrukningen.
lågt varv = låg förbrukning.
hög utväxlingsomfång + få växlar = stor skillnad i utväxling mellan växlarna = inte optimalt
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
det optimala för både förbrukning och accelration är ju en växellåda med oändligt antal växlar, en steglös alltså. Den kan hålla varvet där motorn levererar som mest effekt hela tiden och följdaktligen få så optimal accelration som möjligt. Exempelvis Audis Multitronic, eller subarus Lineartronic osv. Dock så finns det säkert många anledningar till att få tillverkare använder denna typ av automatlådor. Vad dessa anledningar är vet iallafall inte jag :)
Dyr tillverkning kanske?

// Erik
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det blir väl ofta stora drivlineförluster med de helt steglösa lådorna, så man tappar lite av poängen att ha tillgång till maximal effekt hela tiden eftersom en större del av den försvinner genom drivlinan.

Provkörde en F10 523iA och trodde att man skulle lägga märke till de många växlingarna men den sköter det verkligen snyggt. Kamouflerar antalet växlar väldigt bra. Enda gången det blev lite jobbigt var när jag skulle leka i det manuella läget. Då blev det ganska fippligt med åtta växlar.

/Wiberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.