AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.262

Trasig AC? E61

Ke
47
KennethA
525i -02
Har tittat på och funderar ev på att köpa en BMW 520d -06 (E61), men vid provkörningen konstaterar jag att klimatanläggningen, som är av lilla modellen, inte kyler.
Jag ställer vreden på kallaste läget, manuell fläkt, "snöflingan" tänd. Men det kommer ingen kalluft.
Är detta ett vanligt fel? Och vad är det i så fall som kan vara fel?
Är det dyrt att få fixat på verkstan?

Tacksam för tips så jag vet hur jag kan agera ifall jag går vidare med affären.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Om bilen inte är tok billig så köp den inte det är kanske inte jätte dyrt att åtgärda men det kan kosta både 10 och 20 tusen.
Sen finns det många E60 i fint skick till vettiga priser som är hela
Om du ändå bestämmer dig för den bilen så säg till att du vill ha den lagad innan du köper den
Ut luften skall vara ca 5-7 grader vid ut blås

Hoppas att jag inte gjorde dig än mer förvirrad

Ha deT
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det kan nog löna sig att gå in i I-drive menyn och kolla inställningarna för luftfördelning.
På min (stora kliman) så måste jag gå in manuellt och justera inställningarna varje gång som någon har använt auto-läget!
Temp förare går att ställa från helt rött till helt blått.
Om jag ändrar till helt blått, och ser till att luftfördelningen är på max i alla lägen samt öppnar luftutsläppen mitt på panelen så kyler det mycket bra. Men om jag kör på automatik och/eller inte justerar manuellt så kyler det så dåligt att man kan tro att AC:n är trasig.

Jag skulle tro att lilla kliman har samma kyl-kapacitet som stora kliman(?), men jag vet inte om auto-läget och inställningarna fungerar lika?

Jag har motsvarande problem vintertid. Måste gå in manuellt och ställa temp förare på helt rött för att få upp värmen. Om någon har använt auto-läget så minskas luftfördelningen upp till vindrutan så att det ständigt immar igen!
Efter manuell justering (och att jag skiter i auto-läget) så får jag utmärkt värme och alltid imfria rutor!

Kom ihåg att motorn måste hinna bli varm/kylfläkten måste gå för att AC:n ska kyla.

(Auto-läget går säkert att programmera på något sätt men jag har då inte begripit hur man ska göra..?)
Ulf530: Det måste vara något fel på din bil. För så ska det knappast fungera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.