|
|
|
|---|---|
|
Ett tips för er som kör E60 med taklucka och tycker att ni har högt vindbrus även med stängd lucka. På min bil har vindbruset för tackluckan ökat genom åren för att nu bli så märkbart att det hördes även vid stängt "solskydd". Jag köpte en ny list för 243 kr på BMW och bytte den på c:a 30 minuter och det blev stor skillnad. Lätt att byta, men det kräver initiering av luckan efteråt. | |
| vad det på panorama lucka?då får man ta bort hela luckan för att byta listen?lägg upp lite bilder på jobbet om du har. | |
|
Vanlig glaslucka på e60 sedan. Det är inte mycket att fota för det är enkelt arbete. -Öppna luckan helt. -Ta bort gamla listen, börja vid skarven i mitten bak. -Ta bort gamla klisterrester med lacknafta -Klistra dit nya listen -Tryck med rulle runt om för att få högre tryck på listen -Initiera luckans lägen för den nya listen Klart! Och nu ser jag även att jag takluckan blev tacklucka på två ställen av tre i första inlägget:) |
|
|
Bra tips Mats! Jag har vindbrus ifrån glastakluckan men endast vid öppet solskydd. Vet inte om det är normalt eller inte. Kan du se om listen har blivit uppdaterad jämfört med din gamla? Hur ominitierar man takluckan? |
|
|
Listen är i stort sett samma list. Men det är något annorlunda struktur på gummit så den är inte identisk. Efter bytet så är vindljudet nu lika lågt med öppet solskydd som det var tidigare med stäng solskydd. Initieringen är enkel. Öppna luckan i ventilationsläge. Håll knappen intryckt i c:a 15 sekunder, sedan startar luckan en egen intitieringsprocess som innebär att den stänger, öppnar hel och stänger igen. Bara att hålla knappen intryckt tills allt har stannat! Här är länk till BMW:s anvisning. **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Bra info. För min glaslucka, E60, blir markant tystare när jag stänger innertaket. Men tycker också att den brusar för mycket när den är öppen 10-20 cm. Kan inte minnas att det var så på E30/E34/E36/E39. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Ny list inhandlad, part.no 5410 7 245 551. Ordinarie pris 243kr. I dokumentationen står det att bilen måste kodas om efter bytet, "Achtung! PuMa-AG 20315810-01 beachten". Är det en likadan list som du köpte Mats? |
|
|
Ja, det är samma list. Ser nu att jag missade länken för initieringen tidigare, men här är den: Länk Här är intruktionen för byte även om den inte är speciellt nödvändig. Länk **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Tack för länkarna, nu är det bara att köra på med bytet. | |
|
Kanske är en dum fråga men ska göra bytet på min E65. Ingår det lim när man köper listen eller ska man köpa eget. I så fall vad för lim? /Johan |
|
| Listen är självhäftande. Bara att rycka bort skyddsplasten och klistra dit! | |
| Fifan, själv fick jag pynta drygt 600 för listen till min E34 :) | |
|
lyfter en gamal tråd. Bytte min taklucke list i helgen, vilken skillnad det blev, helt tyst nu..:-) Tog knappt en timme att byta (det gamla klistret satt som berget). //Pontus |
|
| Bytte också på panorma taket i E61'an. Stängde alltid "solskyddet" vid hastigheter över 120 km/h, då det var för mycket vindbrus. Nu är det helt tyst ;-) | |
|
Sim, behövde du redan byta?!? Och, vad kostade listen? ---- BMW CS #6212 |
|
Karl-Hilding |
Lyfter tråden igen eftersom jag inte fått tummen loss. Fråga: Är det listen på taket eller listen runt lucka?' Länken för byte funkar vist inte. |
| För E60 är det listen som sitter på taket. Länken verkar fungera fortfarande, men du måste registrera dig för att få upp den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.