AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.520

Läckande kylsystem e39

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag har som många andra här problem med kylsystemet på min 528 -98.

Historia:
Det började redan för tre år sen då gick den varm då bytte jag vattenpump och termostat men det hjälpte inte för det var termostathuset som var sprucket så det byttes.

En kompis lånade bilen när dom skulle gifta sig men när dom var på väg till kyrkan så hade det försvunnit så mycket vatten att den gick varm igen och fick ta taxi till kyrkan då var det kylaren som läckte, och då byttes den, då fungerade den faktiskt ganska länge.

Efter typ ett år så sprack den lilla slangen som går till motorn under insuget, eftersom den gick av vid slangklämman så kapades den av och monterades på nytt, fid och fröjd?

Nää, lagren i den "nya" (1500mil) vattenpumpen glappade 3-4mm, så den byttes på nytt.

Förra hösten så började den gå varm på nytt, vatten har försvunnit igen! hmm det är säkert kylarkorken som läcker så ett nytt sånt införskaffades. Men inte hjälpte det, riktigt mycket kylarvätska försvann i vintrast när det var som kallast, det kunde ju tänkas vara värmebatteriet inne i bilen, men då borde det ju lukta glykol i bilen och det gör det inte.

Tog loss den relativt nya kylaren och provtryckte den och den verkade läcka lite i tätningen mellan expansionskärlet och kylaren så jag tätade det mellan silikon, bättre...?

Njaa, det verkade som om det inte försvann vatten längre så det blev längre och längre mellan att jag kollade, MEN i fredast skulle jag köra i ett begravningståg vad händer? gen går varm!

Jag har säkert kört 50l vatten genom systemet så lyfta kan jag.

Har ni något förslag på vad jag ska göra? Parkera bilen på någon mörk gata och hoppas på att den blir stulen eller tända på skiten?

Eller kan det vara toppen som spruckit? Men tar man loss den så förstör man väl gängorna i blocket med min tur...

Själv tror jag mest på att byta kylaren (som är en billig pitat) på nytt trots att jag inte ser något läclkage.

/// Kristian
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...du har alltså inga som helst problem med att du får för högt tryck i systemet innan s.a.s, typ att det trycks ut vatten nästan direkt efter uppstart och att du trycker ut vattnet via expansionskärlet..?

OM du har dessa tendenser så KAN det vara några topplocksbultar som släppt vilket fixas med extra långa helicoil..Men visst, ingen billig eller speciellt lätt operation :/

Men börja med att byta kylare om du nu själv också tror att det är den som felar..
Man ska alltid börja med det billigaste och det verkar ju som om kylarbyte framstår som det billigaste i ditt läge just nu..

Jaja, bara lite funderingar allmänt, ingenting som är någonting som är 100 eller så..

Mvh Janne.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Nä, det blir inte tryck i systemet med det samma, när jag fyllt vatten och luftat så fungerar den helt normalt. Och inte röker den mera vitt än normalt så jag tror inte att vatten läcker ut i cylindrarna.

Tror nog jag ska beställa en kylare, och se om det hjälper.

/// Kristian
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Tänkte uppdatera lite, har bytt kylare nu köpte denna gång från schschhahmeidemann eller var det heter, kylaren verkade hålla tätt så vi åkte på en 4500km bilsemseter till Holland och jag tror inte det har försvunnit något kylvatten.

Vid landsvägskörning så låg temperaturen på 98-100°C (utetemp 25-35°C). Men temperaturen steg mycket vid kö/stadskörning gick över 110°C före klimafläkten startade som högst var det 114°C. Så på vägen ner till Holland så svängde vi in till schschhahmeidemann och köpte en ny viscokoppling.

Resultat: fläkten låter som en Volvo 240 men tempraturen går inte över 103°C vid stadskörning.

/// Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.