|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett förarstolproblem på en E31:a. Förarstolen bara "brakade ihop" när hustrun satte sig i bilen och skulle köra fram stolen. Den lutar nu helsnett inåt och den går varken att köra fram/bak eller upp/ner trots att elmotorn går. Den sitter helt enkelt fast och har kilat fast sig mot kardantunneln. Någon som har varit med om att underredet brakat ihop så här förut? Hur får jag loss stolen om den inte går att köra framåt eller bakåt? | |
|
Hej! Stolen sitter med 6 st bultar undertill och det bör vara minst 1 st elkppling som måste lossas,det är antagligen vajerhöljet som "töjt" sig,finns en länk om detta som jag inte kan hitta just nu men ksph här på forumet bör ha den,ska kolla med honom. Mvh Dic |
|
|
För att kunna flytta stolen så att du kommer åt de sex bultarna som håller stolen när motorerna inte går, så får man ta till det manuella knepet som blir till att använda en skruvmejsel av den lite längre modellen. Börja med att titta in i stolsskenorna framifrån så ser du skåror där skruvmejseln skall in i och därefter är det bara att börja skruva åt det ena eller andra hållet beroende på hur du vill att stolen skall flytta sig. Glömm inte att plocka bort elanslutningasrna till stolen innan bu börjar lyfta ur stolen, tänk på att den är tung. när du väl fått ur stolen så kan vi ta nästa problem. /Per |
|
|
Tack för tips. Skall strax gå ut i garaget ock leta fram en lååång skruvmejsel. Till saken hör att jag öppnade huven på en kokande bil häromdagen och kylarslangen sprack av trycket. Fick brännskador över hela bröstet som gör duktigt ont när man ligger och kikar under framstolen:-(.. Men, det man inte dör av blir man stark av.. Återkommer med rapport om detta skumma haveri.. |
|
|
Jag har nu kikat ordentligt i skenorna under stolen och kan inte se några skruvar som man skall kunna flytta stolen manuellt med. Det lutar åt kapmaskin och en ny stol om ingen har något bättre tips. Man kan ju inte sitta som en kärring i bilen:-).. |
|
|
Nja det låter skumt men du har fått powerpost /Per |
|
|
Du kan ju gå in på följande länk Länk leta upp doc 52-10/1 så har du bilder på hur man flyttar sätet utan ström. /Per |
|
|
Det finns små spår på ändarna, men när jag försöker skruva med mejsel så kan jag vrida ett halvt varv åt varje håll och sedan är det stopp. Jag är rädd för att vrida sönder spåren om jag tar i mer. Pratade med tanten och hon berättade att hon hade kört fram stolen tills det var stopp och då var stolen helt plötsligt sned. Jag misstänker att det bara är den yttre vajern som har fungerat och att motorn skruvat stolen snett. Jag funderar allvarligt på att ta kapen och skära loss hela skiten men jag måste hitta en ny stol först:-).. |
|
|
Problemet är löst! En låda öl, en avkapad lång mejsel och en skruvdragare gjorde susen. Samtliga vajrar i stolarna var fulla av hårdnat fett. En rejäl rengöring och insmörjning med nytt fett och voíla, stolarna är som nya.. Trevlig helg.. /H www.derbyt.se/solution.jpg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.