AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.021

Grenrör 6cyl (328i) E36

ma
6
maldini
328i Touring -95
Jag undrar bara om någon vet vem som tillverkar de extraktorgrenrör som säljs av styling4u? Det står liksom inte på hemsidan.

Varför kostar Supersprints extraktorgrenrör 9000kr och styling4u's 3000kr? Är det kvalitetsskillnader i materialet, hållbarhet, passform, prestanda eller vad? Utveckling?

Länk

Länk
Je
45
JesperPM
328i -96
Skulle kunna tro att det styling4u är antingen JOM eller något kina skräp.
Tror mest på att det är kina skräp!

Well skillnaden är kvalitén på sakerna. Det styling 4u säljer ligger dåligt an toppen det är svårare att få ihopa med resterande delen av avgassystemet då det inte direkt är modell anpassat, samt det absolut viktigaste av allt är att kina röret inte är genom svetsat så det har en tendens att spricka i svetsfogarna vid hög påfrestning.
Det går att köpa och göra vid med du får inte ut samma kvalité samt effekt på styling4u´s system, som du får på ett supersprint.

Hade jag varit som dig så hade jag kollat på ett begagnat m3 grenrör istället då det är ett perfekt mellan ting men du känner ändå effekten av det!

Mvh Jesper

BMW är livets mening
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Nu ska man inte tala allt för illa om kina grenrör då jag själv använt ett sådant i ca tre år utan problem.

Skulle inte vilja säga att det är skräp, det är mycket grenrör för pengarna, MEN man får vad man betalar för.

Sen finns ju risk att man får grenrör med dålig passform, men det är ju bara att byta det om man köper ett nytt.

Hur som så är det iaf bättre än ett orginal grenrör, rent flödesmässigt.

Ett M3 grenrör passar inte heller bolt on, så de så!
ma
6
maldini
328i Touring -95
Tackar för svar!

Jag har felkod på ena lambdasonden och tror att jag behöver plocka av grenrören för att komma åt att byta dem (byter båda sonderna när jag ändå håller på). Tänkte att när jag ändå har nere grenrören så kunde jag kanske byta upp mig och samtidigt slippa motståndet att plocka bort de gamla sonderna ur grenrören som brukar sitta envist.

MEN, ska jag byta rören så ska det vara bättre än orginal och inte kosta 10 000kr.. BMW satsar ju på motorutveckling (och gjorde det även på 90-talet skulle jag tro) så om man vill ha ett grenrör som ger mer motoreffekt än orginal så krävs det nog att den som gjort rören visste precis vad den pysslade med.

Hur är det med M3-rören? M3'an har ju liksom andra kamaxlar och annat som gör att de rören säkert passar utmärkt till en M3-motor, men ger de verkligen mer effekt på en orginal 328 utan ommappning?

Är det förresten nån som vet om motorn går enbart på ena lambdasonden om den andra är trasig?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
är ena sonden dålig får man fel avgasvärden mm och motorn mår inte 100 bra.

fästet till avgassystemet passar inte eftersom rören från m3 är längre. man får alltså kapa avgas en bit och svetsa om.

BMW ownz
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Att bara montera extraktor ger nog ändå inte så mycket hk att det är värt pengar/besväret.
Utan man bör nog montera andra kammar och mappa osv

Men det är snyggt =) och ger en lite annan gång på högre varv, då orginal grenrör är en kompromiss, på vanliga bilar.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ett bättre beg s50 är inte så dyrt. 1å5 på tippen kanske?

BMW ownz
har monterat 328 motor i min kärra med S50 grenrör/325 insug och M3 avgas
bidde bänkad till 235 häst för några veckor sedan :-)

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hade du mappat också?

BMW ownz
ma
6
maldini
328i Touring -95
grenrören från styling4u kommer från TA Techinx Länk Enligt den sidan är rören icke tuv-godkända
Frrla: nej den är inte mappad, dock optimerad efter bänkningen via OBD II samt höjt varvstopp med 500rpm

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.