AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.403

Angående bakvagnen på Z3m och ev. reparationssats.

re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Hej på er,

För att göra storyn kort så köpte jag en Z3m roadster -98 4800 mil på mätaren av bilfirma. Fick nys om att den var sönder i bakvagnen vid upphängning för diffklump. Visade upp det för bmw verkstad och fick prisförslag på att laga det. Bad om att få eventuell förstärkning då jag inte gilade att de bara svetsade. Fick till besked av BMW att det inte finns någon förstärkningssats till Z3orna men att deras lagning kommer bli en bra lagning och hålla för all rimlig körning. Jag ska inte säga exakt hur de uttryckte det för det minns jag inte - men orden var typ att det bakvagnen inte tål att man kör som en idiot och det kommer den inte heller framöver göra. Jag tror jag förstod ungefär vad de menade. Och jag väntade mig heller inte att de skulle stå och lova att den kommer hålla för hutlösa "börnisar"..

Nu till saken. Jag vet om att fler andra har samma problem som jag. Det verkar vara något av ett standardfel på de här bilarna som dock få vill prata om (vilket väl iofs är förståeligt, det är fina och dyra bilar med visst värde och då vill man inte gärna smutsa ner deras värde med att berätta saker ingen annan har att göra med..).

Jag har snokat en del kring det. Ring flertalet verkstäder och nu visar det sig att en verkstad talade om detta som en förstärkningssats:
Länk

Kan det stämma? Jag antog att min lokala bmw verkstad hade rätt när de påstod att ingen förstärkning fanns. Så detta måste väl vara ngn slags reparations-sats bara? Om ni kan förstå skillnaden mellan reparation och förstärkning. :)

Till saken hör att min bil är klar och fixad på måndag så jag kan inte göra mycket nu ändå. Skulle fått nöjet att glida i det fina vädret redan i fredags om det inte vore för att den skulle rostskyddas/lackeras lite i bakvagnen och tydligen så är billackerare inte så snabba som jag önskar.. haha,

Men om jag har rätt i att det faktiskt fanns en förstärkningssats så är jag ju rätt besviken; även om jag nog ändå inte kommer lägga så mycket "börnisar" och annan idiotkörning då däck är en rätt dyr grej.. haha,

Kan ngn förtydliga detta för mig vore jag glad. :)
bo
44
bockscar
525im -01
Utan att veta säkert ;) säger jag att allt det du ser på skissen är de plåt bitar bakdelen på din bil består av och den du menar är helt enkelt den trasiga biten som reservdel..kan vara så enkelt att det blir ett så mycket större jobb att byta att de inte föreslår det på grund av arbetets storlek samt prislappen som de flesta säkert backar för.

Manche führen, manche folgen

re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Ska jag inte tolka punkt 5 på bilden "Reparationsdel insats bakaxelställ" som en förstärkning då?

Eller är även den delen bara en del av allt som min bakvagn redan består av?

Punkt fem verkar ju hänvisa till alla andra delar, typ, balkar och dylikt så det är inte helt enkelt att avgöra om punkt 5 ska läsas som att är alla delar i ett "paket" eller om det är en självständig del? Någon som kan fälla ett klart avgörande?
I mitt fall så skulle Volvo stå för räkningen av det hela så att bmw snålat kan jag inte riktigt föreställa mig..?
Vad kostade reparationen om man får fråga?

Detta är ett stort bekymmer på Z3 och E46, BMW är medvetna om problemet och vissa har fått det reparerat på goodwill. I USA blir nästan alla bilar reparerade och där finns det också förstärkningskit att tillgå privat och via någon som jag minns hette "Randy" på bimmerforum och bimmerfest.

Dinan hade också en förstärkning av diffklumpen men till skillnad från Randys sats var det bara förstärkt på ena sidan av diffklumpen och dessutom mycket dyrare.
Randy Forbes kit: Länk
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Tidigare ägare får nu betala BMW kring 10papp för att laga felet åt mig. Det plockar ju pengar i och med att det ska rostskyddas och lackeras kring det som gett sig. Vilket till bilens försvar enligt uppgift från verkstaden inte var så allvarligt.
Det är ju köp via firma så de får stå för allt. Men eftersom jag gillar bilen och vill behålla den så vill jag givetvis att den lagas på absolut bästa sätt och om det nu fanns en förstärkningssats från bmw så vill jag ju ha det. Men lokala BMW verkstaden sa att det inte fanns. Nu är jag ju nyfiken på vad det är för reparationssats som en annan BMW-verkstad informerade mig om. Antingen så är ju min lokala verkstad ute och cyklar eller så vet den andra verkstaden jag ringde inte vad de pratar om. Jag har sett och läst om Randys sats men dels vet jag inte hur enkelt det är att få tag på och sen tror jag inte att jag hade kunnat få Volvo (som sålde den till mig) att bekosta det då BMW-verkstaden nog inte hade gillat att använda andra leverantörers produkter. Jag är ändå rätt nöjd med att ha fått Volvo att bekosta BMW att laga det på det sätt som BMW tycker är lämpligt.
Så återigen - den artikel jag länkade till ovan; tror ni det är en uppsättning befintliga detaljer i bakvagnen eller rör det sig om förstärkning?
rensvind: Jag rekommenderar att du ställer frågan på bimmerforums eller bimmerfest. Jänkarna har mycket bättre koll på denna konstruktionsmiss.
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Jag har haft samma problem på min..

Som jag förstod det är det en förstärkt variant man kan köpa på BMW...

Själva konstruktionen är väldigt dålig runt just detta fäste... jag har själv gjort ett nytt "öra" samt förstärkt hela tvärbalken med ny plåt...

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131
la
25
lardass
X5 3,0 -04
Z3 Coupe -98
Tjena!

Ett sidospår kanske , men när min e46 328 sprack så byttes
bakre delen av golvet ut mot ett nytt.
Kollade man på etk så stod det inget om förstärkning eller reparations sats.
Men jag vet att den gamla delen såg annorlunda ut så Bmw hade
ersatt den med en ny golvbit som skall hålla bättre.

Borde vara lika med z3.

Mvh Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.