AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.053

vinterdäck / fälg till m3 e90

jo
52
johnken_1
Porsche 997 GT3 -07
Mini Cooper S -12
Saab 9-3 Aero Cab -10
Hej,

ska hämta en m3 e90 imorgon, och har ju självklart redan börjat fundera på kommande vinter. Egentligen har det att göra med att jag har vinterdäck liggandes från förra bilen som jag inte vet om jag kan använda.

235/35-19 friktionsdäck Nokian, kan man köra med dem på vintern på en m3 e90? och i så fall, vad bör man köra med för fälgar? kan man köra med original 19"are och sen köpa några sköna 20"are till nästa sommar? eller är bakfälgarna för breda för det (9,5"?)

Vad är det för original ET samt bredd på 18 resp 19"arna?
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Jag körde med 235/45 runt om på 18" M3 fälg med friktionsdäck. Gick alldeles utmärkt. Beror iofs var du bor. Tror original fälgen kan bli väl bred baktill.
jo
52
johnken_1
Porsche 997 GT3 -07
Mini Cooper S -12
Saab 9-3 Aero Cab -10
Hmmm, lite kluven över hur jag ska göra...

Har som sagt en uppsättning gummi 235/35-19 som ligger hemma, rullat en säsong sparsamt, och jättefina. synd att bara behöva skänka bort dem :(

däcken som sitter på original 19*8,5/9,5 räcker säsongen ut och kaaaanske lite till... har dock 2 nya bakdäck (alla michelin ps2) som ligger i förrådet.

1. ska man satsa på att hitta 19"are som passar till de vintergummin jag har liggandes? vad är det i så fall för dimension/ET på fälg jag ska satsa på?

2. ska man köra slut på sommardäcken, försöka kränga de 2 nya bakdäcken som ligger, köpa vintergummin i "rätt" dimension för original 19*8,5/9,5 och sen till nästa säsong köpa helt nya 19 eller 20"are för sommarbruk? vad är i så fall "Rätt" dimension?

3. köra vidare med original 19"are på sommaren och vara nöjd över att de faktiskt är riktigt snygga för att var originalfälgar, samt köpa en uppsättning 18"are som man köper helt nytt gummi till? vad i så fall för dimension på däck/fälg?
Jag hade också lite funderingar kring att använda M220-fälgarna till vinterdäck. Ringde runt lite men det var så knöligt att sy ihop det, speciellt 9.5 tum där bak, att jag lade ned projektet och köpte det som BMW rekommenderar: 18x8 M270-fälgar med 235/40 Michelin Alpine. Vet inte vilken ET dessa har, tror det är 20mm.

Orginal 19-tummarna är 19x8.5 ET29 fram och 19x9.5 ET23 bak. Orginal 18-tum är M260-fälgar samma bredd och ET.

Så min rekommendation är att behålla orginal 19-tum till sommaren. Köp vinterfälgar som är 8 tum breda, antingen 19-tum och använd dina befintliga däck, eller en helt ny uppsättning 18-tums däck/fälg.
Kan M3 E9x köras med 17" vinterhjul eller är 18" minimum?
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
18" är minimum

Jonas

jo
52
johnken_1
Porsche 997 GT3 -07
Mini Cooper S -12
Saab 9-3 Aero Cab -10
ph_gbg>> Tack för svar, lutar åt ditt alternativ att behålla de riktigt snygga original 19"arna till sommaren, och köpa mig en uppsättning 18"are till vintern. Hörde av en bekant som tidigare kört en del M-bilar samt att jag minns sen min M5 -60 att det fanns vinterfälgar gjorda för just m-bilarna som är samma bredd runt om.

Har dock undersökt lite om vad det finns för alternativ i 19" med låg ET (ca 20-25) och det är inte helt enkelt om man inte vill köra spacers (inte ett alt för min del), så det får nog bli till att satsa på en original BMW M uppsättning...

Dock väljer jag nog bort Michelin PA däcken till förmån för ngt mer nordiskt anpassat typ Hakka friktion el liknande...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.