|
|
|
|---|---|
|
som rubriken lyder... Ska ta hem en bil från Norra Tyskland någon gång under nästa gång och lite bryderier om hur jag skall lösa transporten? Finns tre alternativ: 1* Åka buss ner och vara framme vid midnatt. Kostnad = buss 1400, hotell 1000, exportskyltar inklusive försäkring 1500, färja 600, bro 400, och 800 bensin. Totalt 5700 kronor 2* Köra ner med egen bil. Kostnad = exportskyltar inklusive försäkring 1500, färja 1800, bro 1200 och bensin 2400. Totalt 6900 kronor 3* Låna en biltransport utan kostnad och köra hem bilen på flaket. Kostnad = färja 1200, bro 800 och diesel 800. Totalt 2800 kronor Alternativ 3 känns mest lockande ur ekonomisk synvinkel. Dessutom vore det skönt att slippa skaffa exportskyltar/försäkring och annat administativt nere i Tyskland. Är valet det dumsnålt om något skulle hända på hemvägen? Är en bil i 250 000 kronor klassen det handlar om... Råd och erfarenheter mottas tacksamt! M | |
| under NÄSTA VECKA OCH HAR lite | |
| Har även tillgång till en "grönskylt" som kan lånas... | |
| *bump* | |
| Gör vad som du tycker är bäst. För några år sen hämtade jag och min kompis en engelsk Cheva bel air -58. Säljaren mötte upp oss i Calais där vi lastade på biltrailer. Gick hur bra som helst och köra hem. Lycka till. | |
|
Blir till en helgardering i form utav biltransport+medhavd grönskylt bara i fall att... Ska nog vara så wild and crazy att jag bokar in min 7,15 m biltransport på båtbiljetter för fordon < 6 meter Ska det snålas ska det snålas rejält =) |
|
| Har bara skumläst texten så vet inte om jag kanske säger rakt emot dig (får skylla på värmen). Men det är ju väldigt billigt att flyga ner till tyskland och sen ta en hyrbil/taxi till säljaren. Sen så kör man ju givetvis hem nyköpet, det är ju en av en härlig känsla att köra sin nya bil. Börjar man väldigt tidigt på dygnet och ser till att kvicka sig lite så kan man göra detta på mindre än ett dygn och då slipper du ju hotellkostnad. (Beror lite på vart du bor) | |
|
Åkte ner med en biltransport och hämtade bilen... Blev en lååång resa och man var mäktigt trött när man kom hem en sisådär tjugotvå timmar efter resan tog sin början. Kan berätta som en parantes att allt gick som en dans fram till E6 Helsingborg där det var en större kontroll av trafiken. Av någon anledning tyckte de blå gubbarna (blue man group?) att de var en ypperlig idé att väga min biltransport med tillhörande BMW. Vägde in på 4300 kg och överskred därmed bilens totalvikt rejält och häpp... Fyra tusen kronor fattigare! Var ändå en kul erfarenhet att på egen hand hämta en bil i surkålsätarlandet nr 1 |
|
|
Då skall du helst inte åka på överlast inom det närmaste för då blir det mycket dyrare Ha deT |
|
|
men alltså... ja, vad säger man? Var det av ren okunskap som du gjorde nåt så dumt eller sket du bara i att du skulle överskrida de godkända vikterna? Tur för dig att du hade ett släp som var okej för bilen, då du bara åkte på överlass avgift istället för ett släp som hade klarat att lasta bilen i fråga men du skulle itne få köra med bara B. Då hade det blivit olovlig körning och indraget körkort om du hade haft otur. // Erik |
|
|
Var en biltransport som tydligen bara hade en totalvikt på 3500 kg... Hade inte en tanke på detta då jag har de tunga korten utan trodde i min att bilen var registrerad som tung lastbil =( |
|
|
aha, då är jag med... "surt sa räven" // Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.