|
|
|
|---|---|
|
konstaterade nyss att en bit av toppen på tändstiftet gått av o fortsatt in i motorn. detta kan förklara en hel del varför motorn gick o lät som den gjorde (se min förra tråd) Länk är det möjligt att jag kan ha tur, dvs kan stiftet ha fortsatt vidare genom nån oljekanal eller dyligt o inte slått sönder ventiler osv? vad hade du gjort i mitt läge osv.. | |
|
Om du haft tur så har biten/bitarna följt med avgaserna direkt ut i avgaskanalen.... Svårt att veta utan att öppna.. Kan lika gärna studsat runt ett tag.. Sen beror det ju var den studsat, om den träffat kolvtoppen brukar det ju inte vara några problem så länge det handlar om små märken i materialet. Ta ett komp prov på samtliga cylindrar, ligger det lika så kan du nog andas ut! Sen går det ju så klart inte att utesluta att det kan komma något senare. Men enligt mig inte troligt att du kommer få problem om kompet ligger jämnt med dom andra cylindrarna och att bilen låter bra och går som en klocka. Jag är beviset på att man kan ha tur. Hade en Golf en gång i tiden där ena ventiltallriken gick av under en omkörning på motorväg. Tallriken gick rakt ut med avgaserna, inte ett märke i kolv, topp eller cylinder..... Då pratar vi om större metall saker än lite tändstiftrester:o) Lycka till!! |
|
|
tiasz: Det finns inga oljekanaler som mynnar in i färbränningsrummet, inte heller kan biten ta sig ner i oljetråget, med mindre än att du slagit hål i kolven, vilket inte verkar troligt. Med en bild på hur stor bit som lossnat från stiftet är det lättare att avgöra, men den har ju helt klart suttit instämplad i kolvtopp eller ventilsäte en stund. Har det slutat att ticka nu? Har du gjort komptest, då får du svar på en del av dina farhågor. Tur kan man alltid ha, jag har också haft skrot i förbränningsrummet på ett par tidigare bilar och det kom ut naturliga vägen. FP |
|
|
tack för seriösa svar. ska kolla kompet på alla cyllindrar o se.. får hoppas de ligger runt 10, men vart ligger gränsen för OK? ja biten som lossnade var ca 5x10mm, alltså toppen på stiftet som väl är gjord av nån typ av porslin o metall. återkommer med värden så får vi se.... |
|
|
Kompen ska vara hyffsat jämn på alla cyllar. Kör då på kall motor får du lite lägre komp än angivet rekomenderat. På v8an i mustangen fick vi ut 9.5-11 på kall motor. Varm ligger det på ca 13. Men du märker om det är hål i cyllen för då får du kanske 2-5bar på den. |
|
| robbex: ok. jag testade just kompen på den cyllinder stiftet gick av på o kompet låg nästan exakt på 10 (som det ska vara) ska fortsätta mäta imon. återkommer med resultat. | |
|
trots förhinder av mörker o tusentals knott kollade ja just kompet på hela vänstra sidan. det blev ca 9 bar på första, andra 9,5 tredje 8,3 och fjärde som hade defekt stift runt 9,7 bar. testade direkt vid kall motor under några sekunder per cyl endast. antar att det verkar vara OK ändå om det i instr boken för komp mätaren står att ett OK värde inte ska överstiga ca 1 bar. nu blir det till att sticka ner med kamera i stifthålen o se om något ligger kvar. |
|
| Klart det får övertsiga 1 bar. Det är ju normalt lufttryck. Det måste stå att det inte får skilja mer än 1 bar mellan cylindrarna, vilket är en gammal tumregel. | |
| SpeedLover: ja givetvis var det mellan cyllindrarna jag menade. | |
| har låtit den stå ett par dar nu och startade den igen o ticket var borta?? ska bara göra oljebyte o invändig motortvätt först, men efter det tror ni det är lugnt att köra med den utan att det ligger kvar nått?? | |
| m60/62 motorn med ett stift in i motorn låter otrolig hur tar de sej in där?? lite grejor ivägen ju eller? annat vore om botten hade gett sej ... ge mej gärna info om detta, om de är sant | |
|
Jag tror tiasz menar att delen från stiftet har hamnat inne i motorn på något vis, vilket inte är möjligt. Oljebyte och invändig tvätt hjälper föga i detta fallet, biten från stiftet landar ju i förbränningrummet och blåses sedan ut via en avgasventil med lite tur. Om du vill hitta några rester av stiftet så är det möjligen i ena katalysatorn du får söka. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.