|
|
|
|---|---|
mrLinne |
Nån som har några bra tips ? Och bra referenser ??? Tycker min gamla V50 2.0D hade bättre vrid på låga varv. Nu är det lite segt å man måste växla ned. Onödigt tycker jag. /Gino... |
|
Har du testat att googla det? Kcr har ju en programvara till dig, de är ju en erkänt bra firma så det beror på om det bara skall vara billigt eller lite kvalitè? |
|
|
Tjena, har tittat på trimboxar och KCR har som sagt extra pris på boxar. Runt 5000 kr för en box som ger 120 d prestanda till 118 d motorn samt lägre förbrukning. Enligt deras reklam. För bra för att vara ant eller? Kör helst tyskt |
|
| Jag har en promotech CR516+box till försäljning om någon är intresserad Länk. Den är digital d.v.s. ingen justering behövs. | |
| En box är alltid en box, och bör undvikas... En box lurar bara motorstyrenheten då den inte kan förändra dess mappning. I värsta fall leder boxen till att saker tar skada. Så min rekommendation, om det bestämt ska trimmas, är att lämna in bilen där du får en korrekt mappning som laddas in i motorstyrenheten. | |
|
Jag håller med Chris87 Lite OT så är jag smått road av att många som frågar om dieseltrim får rådet att Googla, ungefär som om det gällde att hitta närmaste pizzeria. Samma personer kan sedan tvärsäkert säga att exv. en API-klassad olja från Biltema är oerhört mycket sämre än en API-klassad olja från exv Statoil... Personligen skulle jag vara mer orolig för att förstöra något med ett dåligt trim än en motorolja med rätt spec. OBS! Avser inte att vara dryg/hoppa på någon i den här tråden, det är bara en reflektion jag gjort... |
|
| Köp aldrig en box. Det gäller att hitta någon seriös ECU-mappning som ändrar de olika parametrarna på rätt sätt i förhållande till varandra. Det kan aldrig en box göra. | |
|
Det enda rätta sättet är egentligen att hitta någon som först bromsar din bil med full diagnostiskt mätutrustning för att se att allting står rätt till. Kanske du upplever den slö för att det finns ett faktiskt problem. Sen när det är säkerställt att allt är ok, så tar man originalfilen från bilens styrbox och gör några välavvägda ändringar i datorn. Sedan stoppas den ändrade filen tillbaks och testar man detta igen genom att bromsa bilen och kolla hur alla värden påverkas (laddtryck, insugtemp, lamda, avgastemp, sot, vrid mm..). Detta upprepas tills man har fått önskad resultat, dvs en riktig optimering för just DIN motor. Det är så det egentligen borde gå till men det verkar inte finnas någon i Sverige som gör så för BMW. Alltså inte ett exemplar av din modell, men för VARJE ENSKILD bil. Och detta på ett professionellt sätt utan att kunden måste vända sig bakfram och tjata öronen av sig för att få till nåt vettigt. Jo, det skulle kosta en slant. Tio till femtontusen för minst en halv dags jobb. Men om firman kan sitt, så är det verkligen BÄST också. ... nu är det billigare att locka kunder med färdiga program och förlita sig på att motorelektroniken ingriper ifall det skulle bli tokigt. Men i alla andra fall är kunderna lätt att få nöjda, de fick ju fler kusar för småpengar. Blir det nån skada: lycka till säger vi med att bevisa att det var trimmets fel, kanske man lyckas lura motortillverkaren att det var deras fel och att de tar smällen istället. MrLinne, jag kan tyvärr inte riktigt rekommendera dig nåt. Tror helt enkelt inte att det finns nåt som är bäst och billigt. Så länge jag vet iaf... |
|
|
Urma: Var och hämtade en 118d i dag. Passar din box till en 2010? //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| StefanL: Ska passa Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.