AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.261

Alpina B10 V8 -97 Misständer

ha
18
harnborg
Alpina B10 V8 Individual Estorilblau -97
EVO IV -97
Hejsan.
Jag har ett problem med min B10a, den misständer kraftigt under körning. Ibland kommer det några hundra meter efter start men oftast efter några km, ibland efter nån mil. Har inte hittat något samband någonstans då den gör så varm som kall.
Kör jag med automaten i och på t.ex. 5:an eller 4:an i stadstrafik så hackar den kraftigt, men petar jag ner till 3:an så att jag får upp varvtalet så går den bättre och ibland helt bra. Lägger jag i Neutral under körning och startar om bilen så går den bra direkt igen.

Har haft den inlämnad på BMW-verkstad och de bytte LMM, luftfilter, alla tändstift och lambdasonder, men problemet kvarstår.
Felkoderna som finns är;
62 Misfiring at several cylinders
55 Misfire detection cyl. 6
75 Misfiring with cylinder cutout, total
68 Misfiring with cylinder cutout, cyl. 6
70 Misfiring with cylinder cutout, cyl. 8
57 Misfire cyl. 8
54 Misfire detection, cyl. 5
115 Hot film mass air flow sensor
192 Ignition circuit monitoring cylinder 3

Jag har sökt massvis på internet och forum, men hittar inget liknande.
Så jag undrar bara om ni har någon aning om vad felet kan tänkas vara?
Hej och varm välkommen till forumet!

Har du felsölkt flera gånger? Mitt tips annars är att börja med nollning av felkoder. Ta en sväng och läs av igen. Upprepa detta några gånger för att få en bild av vilka som kommer först (kan ju ligga gammalt och följdkoder)... Fast jag känner mig nästan säker på att det är en Kammaxel sensor (CPS) som spökar... Har du tillgång till att läsa av felkoderna själv?

Mvh Joakim

Tycker det låter som du har problem med kabelhärvan eller alternativt motorstyrenheten. Kan även vara så att toppackningen är på gång, har dom gjort kompressionstest på bilen?
Vilka är de tre första bokstäverna i ditt regnr?
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Kolla allt i tändsystemet?

Tändförstärkare (om sådan finns), tändfördelare (om sådan finns), tändkablar, jordning?

Tycker att det definitivt låter som något elektriskt/elektroniskt med tanke på att symptomen uppstår med olika intervaller. Mekaniska fel såsom exempelvis toppackning tycker jag därför låter otroligt - dock inte omöjligt.

Kam-/vevaxelgivare låter inte heller helt otippat. Fick väldigt mystiska och enligt de flesta ganska ologiska problem på min gamla R34 GTR när CAS var trasig på den.

Kunde inte dessutom läckande ventilkåpspackningar kanske påverka lite?

ha
18
harnborg
EVO IV -97
wannabedivers: Ja, i början när jag märkte av problemet så nollade vi felkoderna och då gick den bra en stund, sen läste vi av igen och då varierade misständningarna mellan olika cylindrar. 2:an, 3:an och 5:an har också varit uppe som felkoder. Misständning på dom också dvs. Sen efter ett tag så gick det inte att nolla koderna något mer.

mj_mj_mj_mj: Komptest är ej gjort.

Dawwe: Varför undrar du?

Alecci: Skall kolla upp tändkablar och tändspolarna imorgon.
Jag har lite smått läckande ventilkåpspackningar, ligger lite olja i en av tändstiftsbrunnarna, kan det påverka så mycket?

Glömde tillägga att bilen är svårstartad också, får oftast vrida om nyckeln, vrida av och vrida om igen och då startar den. Men det sa verkstaden förmodligen var något med nån "kabel 46" till immobilizern.

Efter lite läsning om CPS så börjar jag tro att det kanske är dessa på båda sidor som börjar ge upp. Ska kolla upp pris på dessa och sen byta dem.
ha
18
harnborg
EVO IV -97
Kollade av felkoderna idag igen och hittade ingenting om CPS, dock fanns det några nya den här gången;
108 Open circuit, continous power supply
204 EWS 3.3 random-code storage

Googlade dessa och hittade den här tråden; Länk
Han fick upp samma koder plus felkoden på CPS. Ska jag köra en chansning och byta CPS på min tycker ni? Den var ju inte så billig så inget jag vill göra i onödan.
to
19
tommyv
Alpina B10 4,6 -98
Om du bor i närheten av Gävle så kan du få testa med min!
Har haft liknande problem med min. Visade sig till slut vara kamaxelgivaren!

Natürlich größer Garage als Haus
ha
18
harnborg
EVO IV -97
tommyv : Har tyvärr långt till dig, men tack ändå!

MKW : Ok, då beställer jag en direkt imorgonbitti. Tack för svaret.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
108= DME har inte haft korrekt kontakt med batteriet, antingen genom att batteriet frånskilts eller DME kontakt lossats eller kablage problem med B+ eller jord.
204= EWS 3,3 rullande kodning är inte sparad korrekt i DMEs interna minne.

Har Herrn lossad kontakter till Dme tex ?? och skapat felkoden på det viset annars hur du nog problem med spänningen till DME tex

Kamaxelgivare har en egen felkod om den är felaktig och den ger inte tändningsmissar på detta vis även om den sköter om insprutningstiderna.
Vevaxlegivaren har också egen felkod men den ger tjuvstopp och större startsvårigheter än kamaxlegivarefel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ha
18
harnborg
EVO IV -97
hasso: Batteriet har kopplats ifrån nyligen. Har ej lossat kontakter till DME:n.

Så du tror inte att ett byte av kamaxelgivare kommer ge resultat? Har ju somsagt ingen felkod på den.
hasso: Det lustiga med min bil var att jag inte fick någon felkod på givaren! Bara en massa misständningar och lambda fel.
Och jo! Bilen hostade, hoppade o skuttad fram! Tjyvdog även!

Natürlich größer Garage als Haus
Al
50
AlpinaV8
Alpina B10 V8 # 356
Jeg hadde samme problem med min B10 V8 (#356). Skiftet 8 stk coil, luftmengdemåler uten at det bedret saken. Årsaken var toppakningene. De første pakningene Alpina benyttet var dårlige, og med kun 3 mm mellom cylindrene så var det blåst hull mellom dem (lekasje mellom cylindrene).

Har byttet begge (Trippel-stål, samme som BMW benytter i X seriens 4.6. Motoren går nå fantastisk, med et forbruk på 1.1 L/10Km på landeveiskjøring.

-Knut-
ha
18
harnborg
EVO IV -97
Kamaxelgivare bytt idag. Knappt någon skillnad, kändes dock som att det tog lite längre tid än vanligt för misständningarna att komma.
Dom uppstod som vanligt när jag har automaten i och motorn kommer ner på låga varv.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Harnborg
Jag håller själv på och felsöker eftersom jag har liknande problem på 540:in.
Min bil låter som en moped som fyrtaktar när jag kör på låga varv.
Idag fick jag tipset att kolla insugsmembranet som sitter mot torpedväggen.
Noterade att jag hade ett rejält undertryck i motorn då jag lättade på påfyllningslocket på ventilkåpan
Testade samma sak på M5:an, där var det inte ngt undertryck att tala om...
Lutar åt att jag byter membranet snarast.
Jag har bytt bränslepump, filter, ventilkåpspackningar, kamaxelgivare, testat med annan LMM, nollat minnet....
Tydligen slits ventilkåpspackningarna hårt om membranet är kass.
ha
18
harnborg
EVO IV -97
Tack för svaret PWtec, jag hade också undertryck i motorn så nu har jag beställt ett nytt insugmembran. Håller tummarna för att det är det som spökar.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Bytte mitt membran, undertrycket vid ventilkåpan är numera normalt. Så det var ju bra att få bytt iaf :)
Dock fortsätter den dåliga gången på låga varv. Har inte gett upp helt ännu...
ha
18
harnborg
EVO IV -97
Liten uppdatering.

Har ej haft tid att byta insugsmembranet än pga semester och grejer.
Men har haft bilen inlämnad på ferrita och då en tidigare ägare kapat bort ljuddämparna bak ganska slarvigt så ville jag fixa till det.

Sagt och gjort, ferrita drog ihop två rör till ett som vi sedan satte ett nytt ändrör på och efter det har det varit betydligt mindre misständningar.
Det lilla motståndet som blev verkar ha påverkat positivt mot misständningarna.

Ringde Jarls Bilservice och hörde med dom om motståndet i avgassystemet kan vara boven i dramat, men han jag pratade med sa att det inte kunde vara det. Men samtidigt sa killen på Ferrita att just BMW är extremt känsliga för motståndet i avgassystemet och berättade hur alltifrån M3:or till M6:or har tappat massor effekt på att rensa systemen.

Sen berättade han också att knacksensorn kan påverkas av skrammel i avgasystemet så att motorn går in i nödläge. Och avgas"bygget" som var när jag köpte den var så dåligt att det skramlat lite vid vissa varvtal. Kanske har påverkat?

Men sen kommer vi till nästa grej. Vid regnväder så misständer den nåt enormt hela tiden. Går inte att starta om och på så vis få bort misständningarna som vid bra väder. Så jävla skumt problem.

Nån som har nån ide?
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Har själv lite problem med misständningar på min X5, 4,4-00

Felkod:

Totalt 4 koder.

001: Signal, Camshaft position sensor, bank 2
002: Function, inlet position sensor bank 1
003: Misfiring at several cylinders
004: Misfire detection, cyl 8

1. Har bytt kamaxelgivare bank 2, gick lika ojämnt.
2. Satte den gamla kamaxelgivaren på bank 1. (dom är ju lika) gick lika ojämnt.

Så här fortsätter jag ikväll:
3. Skall nu byta alla stift
4. Imorgon så får jag en ny tändspole, tänker testa den på alla platser.

Finns det någon som har några förslag efter punkt 5 ?
Skall jag söka på något annat ?

Tack för lite synpunkter!!

Johan.

Jomenvisst: Ett tips är att du håller din fråga till en tråd.... Du har fått ett svar av mig på samma fråga du ställt på 5-serien..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.