AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.110

Felsöknig av kylfläkt? Kylaren sprack!

Ka
11
Karmapolice
323iT -97
525i -89
Så, jag stod på tomgång hemma för att ställa in nya stereon i ca 10 minuter, hade självklart ingen koll på tempmätaren heller. Men så helt plötsligt smäller det till och det sprutar ånga. Ca 20 grader ute med.

Detta borde väl inte vara normalt? Tempen har aldrig gått upp förut, men har aldrig kollar om fläkten ens går. Frågan är dock hur jag felsöker den? Har inte en aning om hur denna viscofläkt fungerar?

Har fortfarande inte kollat om den ens går då jag inte har någon kylare
detta gäller en e36 m52.

Får också hoppas på att toppen är hel! Vanligt på m52 med?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag gissar på att dit kylarlock inte funkar som det ska, är en säkerhetsventil i det som släpper ut trycket om det överskrider 2 bar om jag inte minns fel.
Nu är det ju så att det är alltid den svagaste länken som ger sig först var kylaren murken så kanske dne inte pallade för trycket.

kan även vara så att termostaten av olika anledningar (luft i systemet tex) inte öppnade som den skulle och därvid tryckökningen som också uppstår om man överfyllt systemet, men normalt ska kylarlocket släppa ut övertryck.
har du AC ska även den elektrisk fläkten framför kylaren hoppa igång om tempen stiger. Viscokoppling kan också vara väck, man testar med en tidning tex när bilen är varm så att den inte stannar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ka
11
Karmapolice
323iT -97
525i -89
Ja, det var det jag tänkte att det borde vara ett sånt lock på bilar med.
Får se om det följer med lock till nya kylaren annars får jag byta den med

Ac fläkten verkar vara trasig sen tidigare då den aldrig har hoppat igång än.

Vad tror du om topplocket? Är precis bytt och planat för 6 månader sen, vore ju tråkigt att behöva betala det igen..

Tack!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ett typiskt viscokopplingsfel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.