AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.220

behöver jag se över bilbatteriet?

Sida 1 av 2
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Hej,

Jag har nyligen grejat (städat) i min E60 2004 och råkade ha bilens kontakt läge på med musiken i inte mer än en timme ca. Alltså bilen var inte startad. Då fick jag problem med att starta bilen pga att billbatteri var dålig. Jag hade dock fått igång den nästa dag och kört lite sträckor för att ladda bilbatteriet. Efter det gick det bra igen.
Men min fråga var kan det vara så att på en BMW 2004 bilbatteriet tar slut så lätt och kan jag vara lugn nu när den går att starta som vanligt igen. Jag tänker mest på att jag skall ut och resa i sommar och vill inte att det händer igen mitt under resan. Är det ngt jag behöver se över innan resan. Byta bilbatteri kanske????
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag har råkat ut för samma problem. Köpte en underhållsladdare och hoppas på att batteriet mår bättre nu. För visst ska man väll kunna lyssna på musik och städa bilen?
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
vad är en underhållsladdare och hur funkar den? Var köper man den, biltema???
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Efter 6 år är det dags att byta batteriet anser jag..

Visst, en underhållsladdare kan du naturligtvis prova med förslagsvis en Ctek 3600(köpes hos lämplig biltillbehörsfirma).

Undvik dock dom billigaste Ctek som typ Safir som bl.a. Clas olsson säljer, visst fungerar dom också bra, men inte riktigt i samma kvalitet på utförandet som JAG skulle vilja ha iaf..
Är en del grejor på den som inte är i riktigt lika bra klass som bl.a. 3600.
Billigaste Safiren brukar kosta kring 500kr och 3600:an 100-200kr dyrare...ca.

MEN när nu batteriet är såpass gammalt så ska du nog fundera på ett batteribyte om du vill vara på den "säkra sidan"..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har batteriet var tömt så bilen inte startat så måste du ladda bilen med en externladdare åtminstone minst 24 timmar eller köra bilen lika länge typ för att få upp rätt laddninganivå på batteriet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ska kanske tillägga att du naturligtvis bör kontrollera huruvida generatorn laddar också, men jag tvivlar på att det är något fel på detta efter bara 6 år och på din nuvarande beskrivning av problemet..

Mvh Janne.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag tömde mitt batteri på min gamla (5 år) 535 på en timme cirka.
Bandspelaren på med Kim Larsen och sköt ner o upp rutorna för polering.
Det var vad det tålde. Fick bli ett nytt batteri för det gamla blev inte som det varit.

Byta upp sig? Till vad då?
Man bör komma ihåg att när bilen är i vaket läge så har man en förbrukning på 2-3A oavsett om man spelar eller gör något annat. Sen kommer stereo, fönsterhissar, innerbelysning osv till med några amp till.
Anledningen till att man upplever problem är att man så gott som alltid kör omkring med runt 50-75% laddning i normalfallet, och en kallstart behöver ju en viss minsta nivå för att fungera. Batteriet behöver alltså inte nödvändigtvis vara slutkört vid problem som dessa, men som redan nämnts så bör man ladda på i minst ett dygn, sen kan man möjligen göra en bedömning om batteriet var förbrukat eller ej.

FP
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
ok...nu till nästa fråga...var sitter batteriet i min bmw...jag ser den inte...kan jag själv byta den eller måste jag in i verkstan? Jag tror att jag köper en ny? Skall det var ngt speciellt märke för just bmw? Vill inte köpa det första biliga på biltema...eller funkar det också?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ska man byta batteri efter 6 år för att "det börjar bli gammalt"? Min fars Volvo 940 från -96 har orginalbatteriet i. För det mesta i varmgarage, men har aldrig någonsin laddats med en intelligent batteriladdare externt eller pysslats om särskilt. Fungerar utmärkt. Kanske bilen är från tider där inte så mycket krävde ström...

Vet inte hur det är i E60 men i skuffen eller under baksätet sitter för det mesta batteriet i en BMW. Tiltta i instruktionsboken. Inga prblem att byta själv.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vet inte om din bil har IBS system dvs batteriövervakningssytem vilket E60/E61 har, då kan du enbart byta ut batteriet mot ett identiskt med samma ampertimmar på, annars måste bilens IBS omprogrameras.
Batteriet sitter normalt bak i skuffen till höger.

Länk
Här brukar finnas bra och prisvärda batterier.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst kan man byta batteri i förebyggande syfte....

Men bara för att det är några år gammalt och man bevisligen har laddat ur det genom "slarv", betyder ju inte det att batteriet i sig är slut.

En ordentlig laddning med en bra laddare och det kan bli bättre än det var innan!

Själv har jag en av de lite större C-tek-laddarna och den fungerar jättebra!

I BMW:n sitter fortfarande originalbatteriet (bilen tillverkad 24/11-98) och det fungerar hur bra som helst....peppar peppar!

Har iofs vårdat det några gånger genom att ta ur det, tvätta det utvändigt och sedan justerat vätskenivån (behövdes inte mycket) två gånger totalt och sedan laddat det kanske en gång per säsong med extern laddare inför vintern.

Till saken hör kanske att bilen har rullat mycket långkörning och har nu kommit upp i ca 27 000 mil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Janne T : Jag har både en Zafir 90 och en XS3600 och jag kan ärligt talat inte finna någon skillnad på dom förutom att XS3600 är lite kraftfullare. Enda synbara skillnaden är lite olika färgsättning och när jag läser manualer och specar så verkar dom också i det närmaste likvärdiga. Vad är det jag missar som du har lagt märke till?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Det som skiljer de olika Ctek laddarna är hur snabbt de laddar upp och att de dyrare har fler steg i laddningen för att den ska bli så optimal som möjligt.
Kolla upp deras hemsida så guidar den till en laddare som passar dina behov.

Jag köpte en 3600 i vintras när det var som kallast. Den har ett speciellt läge för laddning i kallt klimat. Tror det tog över 24 h innan det var full-laddat.

Sen vill jag bara tillägga att det är inte där batteriet sitter man kopplar på laddaren utan under motorhuven på förarsidan.
Zafir 90 och XS3600 har båda 45W laddeffekt. Även om man kopplar på en 10 eller 20A laddare eller mera så är det bara första delen av laddfasen (bulkladdning) som går lite snabbare, medan utjämningsladdningen alltid tar lika lång tid, oavsett hur stor laddaren är. Man bör alltid låta laddningen fortgå under minst 24 tim för att få full laddning, oavsett hur många blinkande lampor och dioder det finns på laddaren, eller om denna sägs ha 5 eller 7 steg eller dylikt.
Det är riktigt att man bör använda hjälpstartsuttaget i motorrummet på nyare bilar med IBS eller motsvarande, på lite äldre bilar innan runt -04 osv går det bra att koppla in sig direkt på batteripolerna också.
Ett tips är att undvika all form av laddning/hjälpstart via cigguttaget på nyare bilar.

FP
Visa användare
29
Fast´n´genius
BMW 530 dA F10
Har haft problem med min Aktiva Styrning ett par gånger. Dessa problem var relaterat till batteriet. En E60 är ganska hård mot batteriet med många elförbrukare.

I mitt fall slutade det med en total kortslutning i batteriet. En morgon var bilen HELT död, dvs inte ens kupébelysningen glödde...

Efter batteribytet har jag inte haft några som helst problem med den Aktiva Styrningen peppar, peppar!

På verkstaden tyckte man oxå att man bör ladda emellanåt, speciellt på vintern med många småkörningar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

GE:
Safiren var då jag kontrollerade detta inte i likadant plastmtrl och såg för ögat ut som lite "klenare" uppbyggd och även följde det med mer extratillbehör till 3600..
Kapslingsklassen IP var något mindre vill jag också minnas i Safiren..

Nu har jag visserligen inte gjort någon större kontroll av vad som skiljer rent innehållsmässigt i dessa, men t.ex Safir 90 är speciellt gjord för att vara billigast och det märktes tyckte jag..

Har också hört från andra att Safiren är speciellt gjord för vissa biltillbehörsfirmor som haft som krav att få Cteken så billig som möjligt i inköp vilket då innebär vissa små "försämringar" i utförandet som dock inte stör i normalfallet funktionen nämnvärt..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Edit:
Kapslingsklassen på Zafir 90 är IP65 vilket t.ex Ctek 3600 också har så där mindes jag fel..

Zafir 90 är lämplig för batterier upp till 90Ah, 3600 upp till 120Ah..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Där hittade jag lite frågor o svar om Ctek..

Mvh Janne.
Sedär ja... Kollade på Cteks sida och fann detta :
"Vad är skillnaden mellan MULTI XS 3600 och ZAFIR 90?
ZAFIR 90 har lite lägre prestanda än MULTI XS 3600, vilket ger lite längre laddtid. I övrigt har de identisk funktionalitet."

Är nog ingen större skillnad alltså. För övrigt så vill jag minnas att det följde med precis samma tillbehör till båda men är inte helt hundra på det. Spelar inte så stor roll egentligen var bara nyfiken på vad du hade sett för skillnader Janne T. Båda gör sitt jobb utan att jag märker nån skillnad iallafall, man står ju liksom inte och klockar hur lång tid laddningen tar. :-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, funktionaliteten är densamma såg jag också, men jag tyckte att Zafiren såg lite sämre ut när jag lånade en dylik av en arbetskamrat och jämförde med den jag senare köpte dvs xs 3600:an...
Nu var det ett tag sedan jag hade båda två hemma, men jag tyckte att Zafir 90 såg "sämre ut" i utförande iaf..

Får väl försöka hitta lite bilder och lägga upp för en jämförelse :)

Men ok, verkar inte skilja i funktionalitet annat än att 3600 är lite kraftigare som sagt..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.