AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.910

E90, Fylla på bromsvätska?

Service indikeringen för "Bromsvätska" lyser. Antar att nivån är för låg?

Har kollat igenom manualen men hittar ingenting om var kärlet sitter, hur mycket man ska fylla på och vilken typ av vätska som ska i. Detta kan dem säkert hjälpa en med på BMW. Men om någon kan förklara vore det bra så kanske jag slipper jag åka till BMW?

Släcks indikeringen om man fyller på vätska till rätt nivå eller måste den "släckas" med några knapptryckningar eller en dator?
Hittade kärlet nu som satt under en lucka uppe i högra hörnet från fronten sett. Men nivån i kärlet var alldeles lagom precis under "max" strecket. Det betyder att det bara är att boka tid på BMW och lämna in på service?
Kan det vara så att det är dags för byte av bromsvätska, att det var den varningen du såg?

mvh/ Anders
ja
44
jajje
BMW 135iCab ´13
BMW X1 2.0xd-14
BMW funduro -98 MC
"Bromsvätska" betyder just byte av densamma, vilket bör göras ungefär vart annat år.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Dot 4 klassad bromsvätska ska det vara om du vill byta själv. Finns att köpa på en vanlig statoil alt shell. Bmw själva har oftast enbart 5 litersdunk vilket är lite overkill, o det är samma innehåll. Bromsvätskesystemet betjänar både bromssystem samt koppling om någon vill veta.. Mvh

BMW CS #07491
De
85
Denoslav
BMW 320d
En fråga...

Hur mycket bromsvätska rymmer det i en E90 vet någon detta, ska byta men vet inte hur mycket jag behöver, tackar för hjälpen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bytte nyligen på min E34 535i (dock inte kopplingen vilket jag ska göra lite senare) men när jag slösade rejält så gick det åt ca 0.5 liter. Är man lite sparsam så bör man klara av det på hälften. Det bör inte vara någon större skillnad i volym i en E90.

Se nedanstående tråd för lite mer info.
Länk
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Vet inte exakt, du skall ju byta både i behållaren och i hela systemet ut till oken.

Sist jag bytte så gjorde jag av med en liter vätska ungefär. Tror att det räcker gott och väl.

/DJ
De
85
Denoslav
BMW 320d
tackar för svar, räcker då med 1 liter antar jag.

en till (dum) fråga... men är bromsvätskan kopplad med oljan till kopplingen, läste detta lite snabbt på ett forum, det känns ej rätt, antagligen är jag ute o cyklar nu...
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ja, eventuell koppling använder samma vätska. Den tar vätska precis i toppen av expansionskärlet. Den kan vara bra att lufta någon gång med samma metodik som bromsoken. Det är lite trångt men nippeln ser samma/lika ut o.s.v.

Sug ur gammal vätska ur "kärlet" fyll med ny. Lufta ok längst ifrån (Hö bak) tills ny vätska kommer (se till att hela tiden fylla nytt) ur nippeln. Ta sedan vä bak, hö fram, vänster fram och sedan kopplingen. Ska man vara noga så ska man aktivera DSC med dator för att byta vätskan i det systemet också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.